wtorek, 31 stycznia 2017

Cena wywoławcza a cena transakcyjna mieszkania oferowanego drogą przetargu

Cena wywoławcza a cena transakcyjna mieszkania oferowanego drogą przetargu


Autor: Anna Trybek


Zakup mieszkania oferowanego przez Spółdzielnię Mieszkaniową w ramach przetargu jest bez wątpienia okazją na rynku nieruchomości. W związku z czym naturalnym jest, że zainteresowanie zakupem okazyjnego mieszkania z przetargu stale rośnie. Czy mimo dużej liczby uczestników przetargu można kupić mieszkanie poniżej ceny rynkowej?


W celu znalezienia odpowiedzi na powyższe pytanie przytoczę przebieg przetargu w jednej ze Spółdzielni Mieszkaniowych w Krakowie, który miał miejsce w styczniu 2017 roku. Przedmiotem przetargu ustnego nieograniczonego były trzy mieszkania zlokalizowane w dzielnicy Bieńczyce. Do przetargu mógł przystąpić każdy, kto w wyznaczonym przez Spółdzielnię terminie wpłacił wadium.

Pierwsze mieszkanie będące przedmiotem przetargu mieści się na 8 piętrze w 10 piętrowym bloku z lat pięćdziesiątych z dwiema windami. Jest to kawalerka o powierzchni użytkowej 23,83 m2 w stanie do generalnego remontu tj. instalacja elektryczna aluminiowa, instalacja wodna nie wymieniana od początku budowy bloku, okna drewniane starego typu, drzwi wejściowe również do wymiany na antywłamaniowe. Wewnątrz mieszkanie jest przygotowane do remontu, podłogi są zdemontowane, meble i sprzęt AGD usunięto z mieszkania. W mieszkaniu jest centralne ogrzewanie z sieci MPEC oraz instalacja gazowa. Mieszkanie jest wolne w sensie prawnym, bez lokatorów. Byli jego lokatorzy zostali eksmitowani do lokalu zastępczego, natomiast nie zostali jeszcze wymeldowani z mieszkania. Postępowanie w sprawie wymeldowania dwóch lokatorów trwa. Cena wywoławcza lokalu mieszkalnego wynosiła 3 700 zł/m2 tj. 88 171 zł. W celu przystąpienia do przetargu należało wpłacić wadium w wysokości 5 000 zł. W przetargu brało udział 19 uczestników. Kwota postąpienia wynosiła 20 zł. Miały miejsce 52 postąpienia, w wyniku czego mieszkanie zostało sprzedane za cenę 4 740 zł/m2, co odpowiada kwocie 112 954,20 zł.

Drugie mieszkanie będące przedmiotem przetargu mieści się na 3 piętrze w 4 piętrowym bloku bez windy. Jest to kawalerka o powierzchni użytkowej 26,21 m2 w stanie do generalnego remontu, ale przewody instalacji elektrycznej zostały wymienione na miedziane, okna zostały wymienione na nowe plastikowe, drzwi wejściowe zostały wymienione na nowe antywłamaniowe tuż przed eksmisją lokatora. Do zrobienia pozostała wymiana instalacji wodnej, która nie była wymieniana od początku budowy bloku oraz wykończenie lokalu. Wewnątrz mieszkanie jest przygotowane do remontu, podłogi są zdemontowane, meble i sprzęt AGD usunięto z mieszkania. W mieszkaniu jest centralne ogrzewanie z sieci MPEC oraz instalacja gazowa. Mieszkanie jest wolne w sensie prawnym, bez lokatorów. Były jego lokator został eksmitowany do lokalu zastępczego, natomiast nie został jeszcze wymeldowany z mieszkania. Postępowanie w sprawie wymeldowania jednego lokatora trwa. Cena wywoławcza lokalu mieszkalnego wynosiła 3 880 zł/m2 tj. 101 694,80. W celu przystąpienia do przetargu należało wpłacić wadium w wysokości 5 100 zł. W przetargu brało udział 23 uczestników. Kwota postąpienia wynosiła 20 zł. Miało miejsce 57 postąpień, w wyniku czego mieszkanie zostało sprzedane za cenę 5 020 zł/m2, co odpowiada kwocie 131 574,20 zł.

Trzecie mieszkanie będące przedmiotem przetargu mieści się na 2 piętrze w 10 piętrowym bloku z lat pięćdziesiątych z dwiema windami. Jest to dwupokojowe mieszkanie o powierzchni użytkowej 36,04 m2 w stanie do generalnego remontu, ale przewody instalacji elektrycznej zostały wymienione na miedziane, okna zostały wymienione na nowe plastikowe w obu pokojach, natomiast w łazience został wykonany remont tj. zamontowanie glazury i terakoty, nowej wanny, miski WC i armatury. Do wymiany pozostały drzwi wejściowe na antywłamaniowe oraz wykończenie pozostałej części mieszkania. W mieszkaniu jest centralne ogrzewanie z sieci MPEC oraz instalacja gazowa. Mieszkanie jest wolne w sensie prawnym, bez lokatorów. Byli jego lokatorzy zostali z niego wymeldowani. Cena wywoławcza lokalu mieszkalnego wynosiła 4 260 zł/m2 tj. 153 530,40. W celu przystąpienia do przetargu należało wpłacić wadium w wysokości 5 200 zł. W przetargu brało udział kilku uczestników. Kwota postąpienia wynosiła 20 zł. Mieszkanie zostało sprzedane za cenę około 4 760 zł/m2, co odpowiada kwocie 171 550,40 zł.

Odnosząc powyższe kwoty transakcyjne mieszkań z przetargu do ich wartości rynkowych można wysnuć następujące wnioski:

  • Cena transakcyjna trzeciego z omawianych mieszkań praktycznie zrównała się z jego ceną rynkową, zakładając że ceny transakcyjne sprzedaży mieszkań oferowanych przez prywatnych właścicieli lub biura nieruchomości są co najmniej o 10% niższe niż w ogłoszeniach (najczęściej występuje negocjacja ceny). Należy zwrócić również uwagę na dość wysoką cenę wywoławczą tego mieszkania w porównaniu z dwoma poprzednimi. Rzeczoznawca przy wycenie kierował się zapewne wartością wykonanych prac remontowych, ale przede wszystkim na uwagę zasługuje fakt, że w tym mieszkaniu nikt nie jest zameldowany, w odróżnieniu od dwóch pozostałych mieszkań.

  • Postępowanie związane z wymeldowaniem lokatorów może toczyć się kilka miesięcy lub nawet lat, w przypadku gdy wymeldowanie dotyczy osób nieletnich. Sprzedaż mieszkania na rynku nieruchomości, w którym jest zameldowany lokator jest niezwykle trudna i daje argument do sporej negocjacji ceny.

  • Ceny transakcyjne pierwszych dwóch mieszkań są bez wątpienia niższe od ich ceny rynkowej. Cena transakcyjna pierwszego mieszkania jest tańsza od jego ceny rynkowej mniej więcej o 15 000 zł, natomiast drugiego mniej więcej o 8 000 zł. Możliwe, że przyczyną tej różnicy jest trwające postepowanie wymeldowania byłych lokatorów w tych mieszkaniach.

Podsumowując liczba chętnych na zakup mieszkań z przetargu Spółdzielni Mieszkaniowych stale rośnie w przeciągu ostatnich kilku lat. Nie należy się więc spodziewać, że przystępując do licytacji cena transakcyjna będzie zbliżona do ceny wywoławczej. Ale zawsze można mieć nadzieję, że informacja o jakimś przetargu nie dotrze do tak szerokiego grona, ponieważ będzie trudna do znalezienia.


Ale z pewnością nie umknie portalowi http://rentierhouse.pl.

Pozdrawiam i zachęcam do odwiedzenia http://rentierhouse.pl

Anna Trybek

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

sobota, 7 stycznia 2017

Skuteczny zakup mieszkania na wynajem

Skuteczny zakup mieszkania na wynajem


Autor: Anna Trybek


Z wielu źródeł możemy przeczytać, że inwestycja w lokale na wynajem to bardzo korzystna lokata kapitału, która pozwala osiągnąć zysk netto na poziomie średnim sięgającym 5%. Porównując z aktualną stopą oprocentowania lokat bankowych jest to wartość mniej więcej trzykrotnie wyższa.


Statystyki pokazują, że wartości nieruchomości w dłuższej perspektywie czasowej stale rosną, więc istnieje prawdopodobieństwo odsprzedaży zakupionego lokalu mieszkalnego po cenie wyższej niż cena kupna tego mieszkania. Na pierwszy rzut oka zakup mieszkania na wynajem wydaje się być pewną inwestycją, nie obarczoną żadnym ryzykiem, ale niestety tak nie jest. Janusz Korwin-Mikke często powtarza swoją anegdotę „Kto nie ryzykuje ten nie je”. Rozwój jest zawsze związany z ryzykiem, ale owe ryzyko można zminimalizować stosując się do poniższej zasady:

Cena lokalu mieszkalnego nie może być zbyt wysoka

Przed przystąpieniem do transakcji zakupu lokalu mieszkalnego inwestor powinien oszacować stopę zwrotu kapitału własnego (ROE).

ROE = (miesięczny zysk netto x 10,5 / zainwestowany kapitał własny) x 100%

Do obliczeń przyjęto założenie, że mieszkanie będzie wynajmowane średnio przez 10,5 miesięcy w roku. Miesięczny zysk netto należy obliczyć jako miesięczny zysk z najmu pomniejszony o podatek oraz koszty związane z opłatami dla wspólnoty lub spółdzielni. Warto miesięczny zysk netto pomniejszyć również o kwotę związaną z naprawami i remontami mieszkania wynoszącą np. 5% wysokości najmu.

Dzielnikiem w powyższym wzorze jest zainwestowany kapitał własny, czyli im taniej uda się kupić mieszkanie, tym wyższej rentowności kapitału własnego należy się spodziewać. Należy również pamiętać, że zainwestowany kapitał własny tj. całkowita wartość poniesionych kosztów na zakup mieszkania, w skład której wchodzą: koszt lokalu mieszkalnego, koszt usługi pośrednika sprzedaży, koszt podatku PCC przy zakupie z rynku wtórnego (2% wartości nieruchomości), koszty związane z usługą notariusza, koszty wpisu do Księgi Wieczystej oraz koszty związane z remontem mieszkania, zakupem wyposażenia i jego aranżacji.

Kupno mieszkania poniżej ceny rynkowej nie jest łatwe, ale jest kluczowym aspektem, aby osiągnąć założony zysk netto. Należy więc sięgać po niekonwencjonalne rozwiązania tj. zakup lokalu mieszkalnego z przetargów spółdzielni mieszkaniowej, z przetargów spółek Skarbu Państwa lub z licytacji komorniczych.

Gdzie znaleźć informacje o przetargach?

Informacje o przetargach można znaleźć na stronach internetowych spółdzielni mieszkaniowych, spółek Skarbu Państwa oraz w serwisie internetowym Krajowej Rady Komorniczej, ale także w prasie np. w Gazecie Wyborczej. Warto zaznaczyć, że spółdzielnie mieszkaniowe stosunkowo rzadko organizują przetargi na zbycie lokalów mieszkalnych, analogicznie jak spółki Skarbu Państwa. Ponadto nie każda spółdzielnia mieszkaniowa prowadzi stronę internetową, więc nie o wszystkich przetargach można dowiedzieć się z Internetu. Natomiast w regulaminie przeprowadzania przetargu spółdzielni mieszkaniowej jest obowiązek umieszczenia informacji o przetargu w prasie z odpowiednim wyprzedzeniem i często o niektórych przetargach można dowiedzieć się tylko i wyłącznie tą drogą masowego przekazu. W związku z czym znalezienie tego typu ofert może okazać się bardzo czasochłonne. Ale w ostatnim czasie pojawił się w sieci nowy portal internetowy, który zbiera ogłoszenia ze wszystkich w/w źródeł informacji (link do portalu znajduje się poniżej artykułu w ramce) i pomaga w skutecznym znalezieniu mieszkania w okazyjnej cenie bez poświęcenia wielu godzin na ich szukanie. W jednym miejscu są zebrane aktualne oferty zbycia mieszkań przez spółdzielnie mieszkaniowe oraz spółki Skarbu Państwa drogą przetargu, a także mieszkania sprzedawane przez komornika. Warto zapoznać się z tymi ofertami, ponieważ ceny nieruchomości z przetargów czy z licytacji komorniczej są tańsze nawet o 30% od ich wartości rynkowej.

Na co należy zwrócić uwagę przy oględzinach mieszkania?

Po znalezieniu lokalu mieszkalnego w atrakcyjnej lokalizacji oraz cenie należy bardzo skrupulatnie przeprowadzić wizję lokalną. Przed podjęciem decyzji o uczestniczeniu w przetargu lub licytacji obowiązkowo należy uczestniczyć w oględzinach mieszkania. Zalecane jest, aby sprawdzić okolicę, dostępność komunikacji miejskiej, stan klatki schodowej i samego lokalu, stan instalacji, okien itp., aby dobrze oszacować koszty remontu i niezbędnego wyposażenia. Warto jest posłużyć się listą kontrolną i notować wszystkie spostrzeżenia, aby móc później na spokojnie w domu przeanalizować wszystkie wady i zalety mieszkania. Można posłużyć się szczegółowym formularzem listy kontrolnej zakupu mieszkania dostępnym do pobrania na portalu.

O czym należy wiedzieć przed przystąpieniem do licytacji?

Niezbędnym elementem zakupu mieszkania drogą przetargu bądź licytacji komorniczej jest szczegółowe zapoznanie się z regulaminem jego przeprowadzenia oraz spełnienie wszystkich jego wytycznych takich jak np.: wpłacenie wadium w określonej kwocie, w określony sposób oraz przed upływem wyznaczonego terminu. Obowiązkowo należy mieć przy sobie dokument tożsamości. Należy pamiętać, iż w przypadku uchylenia się uczestnika licytacji wyłonionego jako nabywca od zawarcia notarialnej umowy sprzedaży w terminie podanym w zawiadomieniu, organizator licytacji może odstąpić od jej zawarcia, a wadium przepada na rzecz organizatora przetargu. Pozostałym uczestnikom wadium zostaje zwrócone.

Przebieg przetargu spółdzielni mieszkaniowej i spółki Skarbu Państwa

Przetargi organizowane przez spółdzielnie mieszkaniowe oraz spółki Skarbu Państwa mogą przybierać formę przetargu ustnego lub pisemnego, nieograniczonego lub ograniczonego, w którym osobami uprawnionymi do nabycia są np. najemcy lokali lub osoby spełniające inne kryteria opisane w regulaminie danego przetargu. Cena wywoławcza mieszkania z przetargu zazwyczaj jest sporo niższa od jego ceny rynkowej. Ponadto mieszkanie będące przedmiotem zbycia spółdzielni mieszkaniowej jest pozbawione jakichkolwiek zadłużeń w postaci niezapłaconych rachunków za media, czynsz itp. oraz z reguły jest pozbawione lokatora. Profilaktycznie warto sprawdzić, czy mieszkanie nie jest obciążone hipoteką. Najczęściej spółdzielnia mieszkaniowa podejmuje decyzję o zbyciu lokalu mieszkalnego, które jest przeznaczone do kapitalnego remontu. Często są odłączone media, aby nie generować zbędnych kosztów dla spółdzielni.

Przed rozpoczęciem przetargu należy podpisać oświadczenie, że uczestnik zapoznał się ze stanem faktycznym mieszkania i nie będzie zgłaszał żadnych roszczeń w przypadku wygranej licytacji. W związku z czym niezwykle ważnym jest uczestniczenie w oględzinach lokalu mieszkalnego przed przystąpieniem do przetargu. W przypadku planowania zakupu mieszkania posiłkując się kredytem hipotecznym warto jest przed licytacją udać się do księgowości spółdzielni i zapytać o taką możliwość. Z reguły na przetargach spółdzielni mieszkaniowych nie ma problemu z przedłużeniem terminu spłaty pozostałej części wartości mieszkania nawet do dwóch miesięcy, jeżeli mieszkanie jest finansowane kredytem bankowym.

W ogłoszeniach o przetargach ustnych często jest podawana cena postąpienia. Warto jest przygotować się do licytacji rozpisując poszczególne kwoty postąpień zarówno w jednostce wartości mieszkania w przeliczeniu na metr kwadratowy oraz całkowitego kosztu mieszkania. Zdarza się, że licytacja odbywa się poprzez wywoływanie tylko i wyłącznie wartości w przeliczeniu na metr kwadratowy, dobrze jest wówczas wiedzieć, o jakiej kwocie sumarycznej mieszkania jest mowa.

Ryzyko zakupu mieszkania z licytacji komorniczej

Mieszkanie z pierwszej licytacji komorniczej można nabyć w cenie o 25% tańszej niż jego wartość rynkowa, natomiast w przypadku organizacji drugiej licytacji cena wywoławcza wynosi dwie trzecie ceny oszacowania nieruchomości. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku braku zbycia mieszkania w czasie pierwszej licytacji, nie zawsze komornik organizuje drugą licytację. Czasami jest organizowana kolejna pierwsza licytacja z ceną wywoławczą wynoszącą ¾ ceny oszacowania. Ponadto warto wiedzieć, że samo obwieszczenie licytacji komorniczej nie jest potwierdzeniem, że dana licytacja będzie miała miejsce. W przypadku dojścia do porozumienia dłużnika z wierzycielem, licytacja nie jest przeprowadzana. Komornik prowadzący postępowanie nie ma obowiązku poinformowania publicznie tego faktu, więc można przyjść na oględziny lub na samą licytację mieszkania i przysłowiowo „pocałować klamkę od drzwi”. Dlatego warto z jednodniowym wyprzedzeniem telefonicznie skontaktować się z Kancelarią Komorniczą prowadzącego postępowanie i upewnić się, że odbędą się oględziny lub licytacja danego mieszkania.

Mimo, że cena wywoławcza mieszkania z licytacji komorniczej jest atrakcyjna, należy pamiętać, że cena zakupu takiego lokalu mieszkalnego może znacznie wzrosnąć podczas trwania licytacji. Wszystko zależy od ilości osób zainteresowanych mieszkaniem oraz od ich determinacji w dążeniu do kupna. Im bardziej uczestnikowi licytacji zależy na danym mieszkaniu, tym większą cenę jest w stanie za nie zapłacić. Dlatego przed przystąpieniem do licytacji warto określić kwotę maksymalną, powyżej której należy zrezygnować. W przeciwnym wypadku, po wygranej licytacji może okazać się, że mieszkanie zostało kupione po zbyt wysokiej cenie i nie będzie możliwe osiągnięcie założonych przychodów z jego najmu.

Należy dodać, że aby uczestniczyć w licytacji komorniczej niezbędne jest posiadanie gotówki. Warunkiem przystąpienia do licytacji jest wpłacenie wadium w kwocie wynoszącej 10% wartości kwoty oszacowania nieruchomości. Opłaty należy dokonać w gotówce albo książeczce oszczędnościowej banku lub można ją uiścić na konto komornika najpóźniej w dniu poprzedzającym licytację. Istotnym elementem przy wygraniu licytacji jest konieczność wpłacenia pozostałej części kwoty wylicytowanego mieszkania w terminie do dwóch tygodni od daty uprawomocnienia się przybicia. W przypadku kredytowania mieszkania prawo pozwala na przedłużenie w/w terminu maksymalnie do miesiąca czasu. Warto jest uzyskać promesę kredytową jeszcze przed przystąpieniem do licytacji, żeby mieć pewność, że kredyt hipoteczny zostanie przyznany. Nie każdy bank posiada w swojej ofercie możliwość udzielenia kredytu na zakup nieruchomości na licytacji. Dobrze jest wcześniej zapoznać się z zasadami i formą przyznania tego typu kredytu, żeby ograniczyć ryzyko utraty wadium.

Najistotniejszym aspektem związanym z zakupem mieszkania z licytacji komorniczej jest ryzyko zajmowania licytowanego lokalu przez poprzedniego właściciela. Jeżeli w terminie wyznaczonym na oględziny mieszkania komornik wraz z oglądającymi nie zostanie wpuszczony do lokalu lub w trakcie oględzin można zauważyć wyraźne znaki, że lokal jest przez kogoś zamieszkiwany, wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo, że szybko się z niego nie wyprowadzi. Prawo zabrania wyrzucenia takiej osoby na bruk przez nowego właściciela mieszkania. W takim przypadku należy uruchomić postępowanie sądowe o eksmisję. Otrzymanie zgody Sądu na eksmisję jest tylko formalnością, natomiast problem polega na tym, że gminy najczęściej nie posiadają wolnych lokali socjalnych ani tymczasowych, w wyniku czego proces eksmisji może trwać latami. Jedyną zaletą takiego stanu rzeczy jest możliwość domagania się odszkodowania od gminy za niedostarczenie lokatorowi lokalu zastępczego.

Podsumowanie

Zakup mieszkania z licytacji komorniczej czy z przetargu spółdzielni mieszkaniowej lub spółki Skarbu Państwa może okazać się dobrą okazją, ale równie dobrze może wiązać się z wieloma problemami, o ryzyku których była mowa w niniejszym artykule. Niewątpliwie zakup lokalu mieszkalnego drogą przetargu spółdzielni mieszkaniowej lub spółki Skarbu Państwa jest znacznie bardziej przystępny w porównaniu z licytacją komorniczą, pod kontem możliwości bezproblemowego oglądnięcia mieszkania przed przystąpienia do licytacji. Bez wątpienia warto brać udział w przetargach, ale tylko i wyłącznie będąc do nich dobrze przygotowanym. Odradza się spontanicznych zakupów nieruchomości tą drogą.


Zainteresowanym polecam wyszukiwanie ofert mieszkań na portalu http://rentierhouse.pl

Anna Trybek - wyszukiwacz ofert atrakcyjnych mieszkań na wynajem

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

wtorek, 13 września 2016

Kupno mieszkania – jak notariusz może pomóc?

Kupno mieszkania – jak notariusz może pomóc?


Autor: Monika Dywijska


Udokumentowanie decyzji o zakupie mieszkania wiąże się z koniecznością odwiedzenia kancelarii notarialnej. Pomoc notariusza jest nieodzowna, abyśmy się stali prawnymi właścicielami nieruchomości.


Kupno mieszkania – jakie dokumenty zabrać do notariusza?

Do przeniesienia własności nieruchomości w kancelarii notarialnej mogą się przydać rożne dokumenty. Szczegółów na pewno udzieli nam sam notariusz, który wcześniej poprosi o nie, aby móc sporządzić akt notarialny. Niezbędny bez wątpienia będzie dowód tożsamości, numer NIP, jak również, ewentualnie, oświadczenie z banku stwierdzające wysokość zaciągniętego kredytu oraz wysokość hipoteki.

Kupno mieszkania – obowiązki notariusza

Notariusz jest tą osoba, która ponosi odpowiedzialność za wiarygodność zawieranego aktu notarialnego oraz za jego przejrzystość. Powinien on również postępować w zgodzie z interesami obu stron, gdyż podejmowane przez niego czynności notarialne niosą za sobą konkretne skutki prawne. Notariusz w razie potrzeby ma obowiązek udzielić stronom stosownych wyjaśnień.

Notariusz ma również obowiązek zawrzeć w akcie notarialnym wniosek o wpisie do księgi wieczystej, na przykład w sytuacji, gdy treść aktu notarialnego zawiera przeniesienie, zmianę lub zrzeczenie się prawa ujawnionego w księdze wieczystej bądź zawiera ustanowienie prawa podlegającego ujawnieniu w księdze wieczystej.

Pomoc notariusza w zapisie o współwłasności

Pomoc notariusza okaże się nieodzowna w przypadku, gdy kilka osób dysponuje prawem własności do tego samego mieszkania lub domu, co może w praktyce rodzić różne problemy. Wówczas niezbędna okaże się pisemna umowa zawarta przed notariuszem, który w akcie notarialnym zawrze wspólne ustalenia współwłaścicieli oraz zasady, według których będą się wzajemnie rozliczać. Może to być przydatne na przykład w sytuacji, gdy jeden ze współwłaścicieli będzie zamieszkiwał nieruchomość, spłacając zarazem udziały drugiego. Przed notariuszem sporządzimy także akt notarialny o współwłasności ułamkowej, która sprecyzuje, jaki jest współudział każdego ze współwłaścicieli mieszkania bądź domu.

Pomoc notariusza w zakupie mieszkania z hipoteką

Sporządzenie właściwych dokumentów u notariusza sprawi, że zakup mieszkania z hipoteką nie będzie obarczony żadnym ryzykiem. Hipoteka może bowiem zostać wykreślona na mocy odpowiedniego zapisu w akcie notarialnym. Wówczas umowa jest opatrzona adekwatnym wnioskiem. W ciągu trzech dni od jej zawarcia notariusz przekazuje sporządzony akt do sądu wieczystoksięgowego.


Źródło: http://notariusz-derkowska.pl/czynnosci-notarialne/.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

wtorek, 31 maja 2016

Chcę zbudować dom - jakie formalności mnie czekają?

Chcę zbudować dom - jakie formalności mnie czekają?


Autor: Monika Dywijska


Budowa domu wiąże się nie tylko poświęceniem ogromu pieniędzy i czasu. Nie można również zapomnieć o formalnościach, jakich należy dopełnić, aby całe przedsięwzięcie mogło dojść do skutku. Niektóre z nich mogą być mniej lub bardziej uciążliwe, jednak nie są do ominięcia.


Jeszcze przed rozpoczęciem budowy należy zadbać o:

- pozwolenie na budowę – jest to warunek najważniejszy. Aby zdobyć zgodę należy złożyć stosowny wniosek w urzędzie. Powinien się w nim znaleźć projekt nieruchomości, wraz ze wszystkimi uzgodnieniami, pozwoleniami oraz opiniami. Konieczny będzie również dokument potwierdzający prawo własności lub umowa dzierżawy dotyczące gruntu, na którym ma powstać dom, a także opcjonalnie decyzję ustalającą warunki zabudowy. Czas oczekiwania na decyzję wynosi do miesiąca czasu, jednak w bardziej skomplikowanych przypadkach urząd może go przedłużyć do 65 dni;

- dodatkowe pozwolenia – niezbędne są jedynie w przypadku, kiedy zamierzamy wybudować dom na terenie wpisanym do rejestru zabytków – wtedy konieczna jest zgoda konserwatora. Dodatkowe dokumenty trzeba będzie również przedłożyć, jeśli niezbędne będzie wyłączenie części gruntu z produkcji rolnej. O dodatkowe pozwolenia będzie trzeba się starać w przypadku zastosowania niekonwencjonalnych rozwiązań technicznych podczas budowy.

Zdobycie pozwolenia na budowę jest oczywiście najważniejszym, ale nie jedynym krokiem, który należy wykonać decydując się na budowę domu.

Nie można również zapomnieć o:

- kierowniku budowy – tę funkcję może sprawować wyłącznie osoba ze specjalnymi uprawnieniami. To właśnie kierownik budowy odpowiedzialny będzie za zorganizowanie budowy domu, dbanie o prawidłowy i zgody z prawem przebieg każdego z etapów oraz zapewnienie bezpieczeństwa poprawności technicznej. Najbezpieczniej jest, kiedy funkcję tę sprawuje od początku do końca jedna osoba;

- zawiadomieniu o rozpoczęciu budowy – składa się w je w powiatowym inspektoracie nadzoru budowlanego co najmniej na tydzień przed planowanym rozpoczęciem budowy;

- ostemplowaniu dziennika budowy – należy go zarejestrować i ostemplować w urzędzie, który wydał pozwolenie na budowę;

- montażu tablicy informacyjnej – w jak najbardziej widocznym miejscu. Powinny się na niej znaleźć informacje takie jak numer pozwolenia na budowę, numer telefonu czy dane adresowe.

Jak można zauważyć, jest tego sporo i osoba, która buduje dom po raz pierwszy, czyli zdecydowana większość, powinna zastanowić się nad zleceniem budowy deweloperowi, który dzięki pełnomocnictwom, dopełni formalności i będzie czuwał nad przebiegiem prac.


Budową domów zajmuje się społka Diamond Properties Sp. z o.o. z Wrocławia: http://www.6-dzielnica.pl/?p=m&idg=mg,7.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Eksmisja lokatora – i co dalej?

Eksmisja lokatora – i co dalej?


Autor: Joanna Izik


Uzyskanie prawomocnego wyroku o eksmisji lokatora, który bezprawnie zajmuje naszą nieruchomość, zwykle nie oznacza końca problemów.


Prawo chroni bowiem interesy lokatorów zwłaszcza, jeśli należą oni do grupy osób o szczególnych przywilejach socjalnych. Co może zrobić właściciel nieruchomości, którą bezprawnie zajmuje lokator z wyrokiem eksmisyjnym?

Prawo do lokalu socjalnego

Wraz orzeczeniem o eksmisji sąd powinien orzec również o tym, czy lokatorowi przysługuje prawo do lokalu socjalnego. W pierwszej kolejności prawo do niego przyznawane jest kobietom w ciąży, osobom małoletnim, niepełnosprawnym oraz ich opiekunom zamieszkującym wspólnie z nimi, osobom chorym obłożnie, ubezwłasnowolnionym, rencistom, emerytom.

Odszkodowanie dla właściciela nieruchomości

Jak wspomnieliśmy wyżej, samo orzeczenie sądu o eksmisji nie jest równoznaczne z tym, iż lokator natychmiast opuści mieszkanie. W sytuacji bowiem, gdy gmina, która zobowiązana jest do zapewnienia eksmitowanemu lokalu socjalnego, nie dysponuje takim lokalem, lokator nie ma obowiązku opuszczenia zajmowanego lokalu.

Natomiast właścicielowi nieruchomości należy się wówczas odszkodowanie w wysokości comiesięcznego czynszu wraz z wysokością opłat związanych z utrzymaniem lokalu, które powinno mu być wypłacane aż do momentu, gdy gmina zapewni eksmitowanemu lokal.

Zgodnie z art. 18 §5 UOPL właścicielowi nieruchomości przysługuje prawo domagania się odszkodowania od gminy z tytułu niedostarczenia eksmitowanemu, bezprawnie zajmującego nieruchomość, lokalu socjalnego.

Roszczenie odszkodowawcze, z jakim może w tej sytuacji wystąpić właściciel, może obejmować nie tylko kwotę wynikającą z poniesionych strat, ale również wartość zysku, jaki właściciel osiągnąłby, gdyby mógł w pełni władać nieruchomością.

Jak ubiegać się o odszkodowanie?

Na początek właściciel lokalu musi wysłać gminie wezwanie do zapłaty odszkodowania zawierające kwotę comiesięcznego czynszu oraz ilość miesięcy, za które nie otrzymał on należnej kwoty.

Jeśli gmina nie wypłaci właścicielowi żądanej kwoty odszkodowania, właściciel ma prawo dochodzić swych roszczeń w sądzie. Stosowny pozew składa się w sądzie rejonowym właściwym dla lokalizacji danej gminy. Jeśli jednak wysokość roszczenia przekracza kwotę 75000 zł, wówczas pozew należy złożyć do sądu okręgowego.

Należy również pamiętać, iż złożenie pozwu o odszkodowanie od gminy wiąże się z uiszczeniem opłaty sądowej w wysokości 5% wartości roszczenia.


Czytaj więcej: Odszkodowanie od gminy za brak lokalu socjalnego
Źródło: Kancelaria Adwokacka Wrocław

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

czwartek, 25 lutego 2016

Formalna strona zakupu nieruchomości. Część 3: finalizacja transakcji

Formalna strona zakupu nieruchomości. Część 3: finalizacja transakcji


Autor: DoPoznania.pl


Z kim najlepiej wybrać się po odbiór swojego wymarzonego "M"! Co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży? Sprawdź!


Umowa przedwstępna zobowiązuje do podpisania umowy ostatecznej i czasem można odnieść wrażenie, że to tylko kwestia jednego podpisu. Jednak to właśnie finalizacja transakcji jest pod względem prawnym najtrudniejszą decyzją w całym procesie zakupu nieruchomości.

Odbiór lokalu

Odbioru lokalu nigdy nie należy dokonywać samodzielnie. Przyszły nabywca może być najbardziej dociekliwym i drobiazgowym obserwatorem, ale w celu oceny zgodności nieruchomości z projektem potrzeba profesjonalisty. Z tego powodu warto na odbiór zaprosić architekta albo eksperta budowlanego, który porówna lokal z projektem, właściwie go zwymiaruje i orzeknie o zgodności lub jej braku z projektem nieruchomości.

Jest to zaprzeczeniem obrazu nabywcy mieszkania budowanego przez reklamy deweloperów – to nie uśmiechnięty młody człowiek decyduje o zakupie, ale ktoś, kto potrafi bez emocji ocenić poziom realizacji projektu. Biorąc zresztą pod uwagę fakt, że cena nowego mieszkania uzależniona jest wprost od jego metrażu, każdy centymetr różnicy od wymiarowania to realne straty.

Umowa kupna-sprzedaży

Jeśli mieszkanie jest idealnie zgodne z projektem, użyte zostały materiały wykończeniowe o odpowiednim standardzie i prace faktycznie zostały ukończone, można podpisać umowę kupna-sprzedaży. Taka umowa musi być zawarta bezwzględnie w formie aktu notarialnego. Mówiąc w największym uproszeniu, w umowie tej deweloper zobowiązuje się do przekazania nabywcy prawa własności nieruchomości, ten natomiast zobowiązuje się do zapłaty całej należności. Poza tymi prostymi zapisami umowa notarialna kupna nieruchomości musi zawierać również:

  • oznaczenie daty zawarcia;
  • określenie nieruchomości (podobnie jak w przypadku umowy przedwstępnej – nie tylko adres, ale również numer wpisu w księdze wieczystej i oznaczenie sądu ją prowadzącego);
  • wniosek notariusza o dokonanie zmian w KW.

Co ważne, umowa kupna-sprzedaży nie może być zawarta pod warunkiem terminu lub zapłaty – teoretycznie więc, zobowiązany do zapłaty nie zostanie pozbawiony prawa własności nawet w przypadku nieuregulowania należności. Oczywiście deweloper w takim przypadku ma prawo dochodzić swoich roszczeń i prawo będzie stało po jego stronie, natomiast z technicznego punktu widzenia jest to ważna informacja.

W tym, momencie warto także wspomnieć, że mimo wszelkich zapisów umownych, to na nabywcy ciąży obowiązek weryfikacji stanu formalno-prawnego nieruchomości. Jeśli więc przed zawarciem umowy ostatecznej pojawiają się wątpliwości co do stanu zadłużenia nieruchomości lub jej własności, należy to dodatkowo zweryfikować.

Gwarancja i rękojmia

W chwili przekazania nieruchomości wcale nie wygasają wszystkie zobowiązania stron umowy. Ważnymi pojęciami, które przy tej okazji należy wyjaśnić, są „rękojmia” i „gwarancja”. Pierwsza jest to wynikająca wprost z przepisów prawa konieczność naprawienia wad przez dewelopera, pod warunkiem, że nie były one znane nabywcy w momencie przekazania lokalu. Gdyby deweloper się od swoich obowiązków uchylał, kupujący może bez kosztów odstąpić od umowy lub zażądać obniżenia ceny nieruchomości. Co do gwarancji zaś deweloper zachowuje swobodę działania – jej udzielenie lub nie, a także czas obowiązywania (w przypadku rękojmi to zawsze 3 lata i tylko na wady budynku, a nie np. źle wykonane wykończenia) i zakres pozostają wyłącznie w gestii sprzedawcy. Gdyby deweloper nie określił czasu obowiązywania gwarancji, należy przyjąć, że wynosi on 1 rok.

Odbiór mieszkania jest pod względem prawnym złożoną czynnością, a niemałych trudności może dostarczyć również pod kątem technicznym, dlatego na tę chwilę należy stonować emocje i w sposób obiektywny ocenić stan nieruchomości i bardzo dokładnie przeanalizować umowę – jej podpisanie kosztuje sporo, rodzi poważne obowiązki, a wycofać się z umowy nie można bez podania naprawdę ważkiej przyczyny (co byłoby tak naprawdę wykorzystaniem rękojmi).

Podsumowanie

Odbiór mieszkania i podpisanie umowy prowadzą do przeniesienia prawa własności nieruchomości. Co ważne – w tym momencie nie mogą wziąć góry emocje. Zakup nieruchomości jest być może jedną z najważniejszych decyzji w Państwa życiu, dlatego tyle miejsca poświęciliśmy zarówno samemu odbiorowi, jak i umowie ostatecznej – elementom, które niesłusznie traktowane są wyłącznie jako formalność.


!!!
Podpisanie umowy ostatecznej oznacza, że nabywca zapoznał się ze stanem faktycznym nieruchomości i nie ma co do niego zastrzeżeń – nie jest więc rozsądne szybkie przeprowadzanie odbioru. Lepiej być wnikliwym i drobiazgowym, niż zlekceważyć drobne usterki.

Od przeglądania ofert aż po moment wręczenia kluczy, procedura zakupu mieszkania jest skomplikowana. Transakcje o tak dużej wartości są w specyficzny sposób zabezpieczone prawnie, a poza tym interesy dewelopera i nabywcy nie zawsze są zbieżne, co powoduje, że wszystkie umowy i procedury szczegółowe należy nie tylko wykonać, ale przede wszystkim zrozumieć. W tym cyklu staraliśmy się możliwie najprościej opisać, co po kolei dzieje się z nabywanym mieszkaniem – nie jest to bowiem wcale transakcja jednoetapowa: poszukiwania, weryfikacje, rezerwacje, umowa przedwstępna, umowa ostateczna – tak to wygląda w skrócie i choć nie każda transakcja przebiega według tego schematu, elementy te są najczęściej wspólne. Poświęcając każdemu etapowi tyle uwagi, ile rzeczywiście on wymaga, możecie się stać szczęśliwymi posiadaczami własnej nieruchomości.


dopoznania.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Formalna strona zakupu nieruchomości. Część 2: rezerwacja i umowa przedwstępna

Formalna strona zakupu nieruchomości. Część 2: rezerwacja i umowa przedwstępna.


Autor: DoPoznania.pl


Do czego zobowiązuje rezerwacja mieszkania? Czym jest umowa przedwstępna? Sprawdź sam!


Weryfikacja stanu prawnego nieruchomości pozwala założyć, że zakup będzie bezpieczny, natomiast samo sprawdzenie Ksiąg Wieczystych czy planów zagospodarowania przestrzennego jest dopiero czynnością przygotowawczą – na tym etapie jest to postępowanie niemal jednostronne, natomiast później należy ustalić z deweloperem wstępne warunki transakcji, do czego służy rezerwacja i umowa przedwstępna.

Co po analizie?

Po weryfikacji kilku najbardziej obiecujących ofert nowych mieszkań i domów można, bez żadnych konsekwencji finansowych, dokonać rezerwacji wstępnej. Nie jest to w zasadzie akt formalny, tylko sposób na to, aby poinformować dewelopera o swoim zainteresowaniu. Zawsze rezerwuje się konkretną nieruchomość, a więc w przypadku mieszkań będzie to konkretny lokal oznaczony własnym numerem i – przynajmniej wstępnie – opisany architektonicznie (niekiedy można wprowadzać zmiany również na późniejszym etapie prac, choć nie z rezerwacją wstępną). U niektórych deweloperów osoby rezerwujące mieszkanie są proszone także o podanie dodatkowych informacji, ale jeśli deweloper będzie ich potrzebował, skontaktuje się z osobą składająca rezerwację.

W celu dokonania rezerwacji podaje się wyłącznie swoje dane kontaktowe – rezerwacji takiej można dokonać z powodzeniem w sieci i nie trzeba w związku z nią ponosić żadnych kosztów. Również wycofanie lub zmiana rezerwacji nie podlegają opłatom, natomiast należy pamiętać, że jest to działanie nieformalne, dlatego deweloperowi będzie zależało na jak najszybszym ustaleniu zainteresowania, czyli potwierdzeniu rezerwacji (w formie wiążącej umowy) lub jej odwołaniu – po to właśnie potrzebne są dane kontaktowe. W dobrym tonie jest oczywiście odwołanie rezerwacji z własnej inicjatywy, jeśli inna nieruchomość okaże się jednak bardziej atrakcyjna.

Nie w każdym przypadku rezerwacja jest tak prosta – czasem umowa o rezerwację przybiera formę pisemną, niekiedy już zawierającą elementy umowy przedwstępnej.

Umowa przedwstępna

Po dokonaniu rezerwacji i upewnieniu się, że jest to faktycznie ta nieruchomość, która w pełni odpowiada potrzebom nabywcy, podpisuje się niekiedy umowę przedwstępną. Nie przenosi ona prawa własności do nieruchomości, a jedynie reguluje obowiązek zawarcia umowy przyrzeczonej. W przypadku nieruchomości będzie to po prostu umowa kupna. W umowach przedwstępnych zwykle precyzuje się termin, w jakim ma dojść do zawarcia umowy oraz określa konsekwencje – również finansowe – wycofania się przez strony z umowy przedwstępnej.

Umowa przedwstępna musi – niezależnie od swojej formy prawnej – zawierać opis kilku elementów:

  • datę zawarcia;
  • dokładne oznaczenia stron umowy;
  • oznaczenie nieruchomości (adres, powierzchnia, numery w spisach i ewidencjach, w tym numer KW itd.);
  • cenę transakcyjną;
  • terminy zawarcia umowy kupna-sprzedaży i odbioru (najbardziej precyzyjne);
  • szereg oświadczeń obu stron (o prowadzeniu działalności gospodarczej przez zbywcę, o nieistnieniu wad prawnych i podatkowych, o zgodzie na wpis do KW, oświadczenie o zapoznaniu się ze stanem nieruchomości);
  • własnoręczne podpisy reprezentantów (trzeba o tym pamiętać w przypadku umów drukowanych – podpisy są niezbędne dla ważności umowy).

Pisemna rezerwacja z umową przedwstępną

Umowa o rezerwację może inkorporować pewne zapisy charakterystyczne dla umowy przedwstępnej. Wówczas należy pamiętać, iż dokument taki powinien mieć formę pisemną lub (zalecaną) aktu notarialnego. W tym drugim przypadku strony mają silniejsze argumenty w razie niespełnienia żądań i warunków umowy przez kontrahenta.

Dodatkowym atutem jest fakt, że umowę w formie aktu notarialnego przed podpisaniem zweryfikuje jeszcze osoba mająca odpowiednie doświadczenie, a niebędąca stroną porozumienia, co zwiększa pewność i bezpieczeństwo transakcji. Mimo, że akt notarialny będzie kosztownym dokumentem, warto weń zainwestować.

Prospekty informacyjne

Mówiąc o umowie przedwstępnej warto wspomnieć też o prospektach informacyjnych przygotowywanych przez deweloperów. Od strony prawnej nad tymi dokumentami nie należy się zbytnio rozwodzić, ponieważ, jak sama nazwa wskazuje, są one jedynie swoistą informacją dotyczącą na przykład sposobu wykończenia, metrażu lokali czy projektu otoczenia. Deweloper ma pewną swobodę zmian w prospektach informacyjnych, jednak zwykle przecież właśnie te dane, które się w nich znajdują, stanowią podstawę do podejmowania decyzji przez nabywcę.

Dziś prospekty są generowane automatycznie, online, dla konkretnego klienta. Jest to wygodny sposób, ponieważ deweloper może na bieżąco w prospekcie wprowadzać zmiany wynikające z życzeń klienta. Tak dzieje się w przypadku mieszkań sprzedawanych „na pniu”, kiedy nabywca może zażyczyć sobie wydzielenia fragmentu mieszkania w postaci komórki albo dołączenia części korytarza w obręb nieruchomości.

Prospekty informacyjne są od kilku lat dokumentami uregulowanymi prawnie i stwierdzenie na późniejszym etapie, np. przy odbiorze, niezgodności wykonania z prospektem informacyjnym może stanowić przyczynek do unieważnienia umowy lub skorzystania z rękojmi.

Rachunki powiernicze

Rachunki powiernicze to jedyna dopuszczalna prawnie opcja przekazania deweloperowi środków przez nabywcę mieszkania. Jest to forma zabezpieczenia interesów nabywcy, natomiast w praktyce różnie to wygląda w przypadku rachunków otwartych i zamkniętych.

Otwarte rachunki powiernicze dają deweloperowi możliwość wykorzystania środków praktycznie w dowolnym momencie, pod warunkiem oczywiście, że zostaną one wydane w związku z inwestycją, na którą środki te zostały przeznaczone. Rachunki powiernicze zamknięte natomiast zabezpieczają klienta o wiele lepiej, ponieważ środki zgromadzone na takim rachunku zostaną udostępnione deweloperowi dopiero w chwili przekazania do banku odpisu aktu notarialnego poświadczającego przeniesienie prawa własności.

Zarówno umowa przedwstępna, jak i rachunki powiernicze to elementy systemu prawnego, które mają przede wszystkim chronić interes konsumenta. Zabezpieczeniem dewelopera ma być przede wszystkim jego wiarygodność, natomiast oczywiście również i on w umowie przedwstępnej otrzymuje pewne gwarancje, w tym prawo do dochodzenia roszczeń w przypadku wycofania się kontrahenta z umowy.

Cała procedura w praktyce nie jest trudna: formę rachunku powierniczego wybiera wyłącznie deweloper, natomiast umowa przedwstępna jest tak naprawdę swego rodzaju standardem i różnice wynikają przede wszystkim z charakterystyki poszczególnych nieruchomości i potrzeb zgłoszonych przez obie strony w czasie formułowania zapisów porozumienia.

Podsumowanie

Rezerwacja i umowa przedwstępna mogą być podpisane nawet w tym samym dniu, na etapie umowy przedwstępnej decyzja o zakupie musi być już pewna. Taka umowa jest w zasadzie jedynie formalnością i nie jest wymagana w każdej sytuacji, ale musicie mieć Państwo świadomość, że po jej podpisaniu pozostanie już tylko jeden etap zakupu nieruchomości: finalizacja transakcji.

!!!

Rezerwacja nieruchomości nie musi być dokumentem wiążącym, ale może też zawierać elementy umowy przedwstępnej. Przez rezerwację należy rozumieć tylko informację o zainteresowaniu nieruchomością, która przekazywana jest deweloperowi, natomiast umowa przedwstępna precyzuje warunki zakupu i jest umową wiążącą o poważnych następstwach prawnych. Na etapie podpisywania umowy przedwstępnej koniecznie należy zapoznać się z prospektem informacyjnym i sposobem zabezpieczenia inwestycji.


dopoznania.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Formalna strona zakupu nieruchomości. Część 1: rozpoznanie sytuacji prawnej

Formalna strona zakupu nieruchomości. Część 1: rozpoznanie sytuacji prawnej


Autor: DoPoznania.pl


Wybór własnych czterech kątów to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Aby mieć pewność dobrego wyboru trzeb przejść przez wiele etapów, a pierwszym z nich powinno być rozpoznanie sytuacji prawnej nieruchomości. Sprawdź co musisz zrobić, aby ograniczyć koszty i uniknąć problemów.


Zakup nieruchomości nie jest tylko kwestią złożenia kilku podpisów. Proces zakupu zaczyna się od poszukiwań i przez wiele etapów pośrednich prowadzi do przekazania kluczy. Jeśli chodzi jednak o stronę formalną całego przedsięwzięcia, to jej ciężar w dużej mierze spoczywa na nabywcy: to obowiązkiem kupującego jest sprawdzić stan prawny nieruchomości, to kupujący musi mieć pewność, że umowy pojawiające się po drodze są naprawdę uczciwe i nie naruszają jego interesu.

Oczywiście pierwszym i najważniejszym krokiem jest znalezienie interesującej inwestycji. Tu nieocenioną pomoc stanowią czasopisma branżowe z ogłoszeniami, informacje na stronach deweloperów czy pośredników oraz serwisy internetowe, takie jak dopoznania.pl, gdzie można zapoznać się z szeroką ofertą nowych mieszkań i domów.

Po dokonaniu wyboru interesujących ofert mieszkaniowych koniecznie trzeba ocenić ich sytuację formalno-prawną. Na tym etapie oczywiście wciąż można porównywać kilka ofert, które po przejrzeniu wielu zostały uznane za najkorzystniejsze, ale ponieważ pracy jest przy tym sporo, najlepiej kontrolować w ten sposób pojedyncze nieruchomości, które są najbardziej interesujące. Wybierające własne M warto rozważyć skorzystanie z programów wsparcia rządkowego. Najczęściej tworzone są one w celu obniżenia bariery finansowej dla planujących zakup własnego mieszkania. Obecnie obowiązuje program Mieszkanie dla Młody, który cieszy się rosnącą popularności. Szczegółowy opis tego programu oraz planowanych na 2015 rok zmian w jego funkcjonowaniu można znaleźć na stronie serwisu www.dopoznania.pl w zakładce MdM.

Wybrawszy najbardziej interesującą ofertę, należy zweryfikować w podstawowym zakresie stan prawny nieruchomości. Pomocne do tego będą dwa dokumenty: księga wieczysta i – w zależności od ich dostępności – plan zagospodarowania przestrzennego albo studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Księga wieczysta

Księga wieczysta jest podstawowym dokumentem opisującym stan nieruchomości. Znając numer księgi wieczystej można zweryfikować stan prawny zarówno pod kątem prawa własności, a więc dowiedzieć się, czy nieruchomość nie jest obciążona hipoteką i czy osoba, która sprzedaje parcelę jest faktycznie jej właścicielem, jak również można przekonać się o braku występowania wad. Najczęściej pojawiającymi się wadami prawnymi działek są służebność drogi koniecznej i prawo do przechodzenia lub przejeżdżania przez działkę w celu dotarcia do sąsiednich posesji. Teoretycznie oczywiście takie informacje nie wykluczają jeszcze zakupu działki, ale z pewnością negatywnie wpływają na jej atrakcyjność i dają asumpt do negocjacji ceny.

MPZP i SUiKZP

Zarówno miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (MPZP), jak studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP) są udostępniane przez urzędy gmin, właściwe ze względu na położenie nieruchomości.

Każdy MPZP określa przeznaczenie każdej nieruchomości (np. usługi, zabudowa mieszkalna, teren rekreacyjny, teren przemysłowy itp.), możliwą formę zabudowy (np. wolnostojąca, szeregowa, bliźniacza), a także przeznaczenie sąsiadujących terenów. Z planu można również wyczytać obowiązujące ograniczenia w parametrach zabudowy działki (np. rodzaj zabudowy, jej wysokość, jaką część działki można zabudować itp.). W przypadku działek zakwalifikowanych jako budowlane inwestycja jest najprostsza od strony prawnej, natomiast na działkach rolnych czy leśnych może być nawet niemożliwa. Przy sprawdzaniu planu zagospodarowania przestrzennego należy upewnić się również co do przebiegu dróg w pobliżu działki – tutaj trzeba szukać kompromisu: droga jest pożądana, ale autostrada nieopodal domu na pewno nie jest miłą perspektywą. W planach zagospodarowania przestrzennego będą oznaczone także sąsiadujące nieruchomości o charakterze inwestycyjnym lub przemysłowym. W większości przypadków należy unikać ich sąsiedztwa, ponieważ nigdy nie ma gwarancji co do charakteru działalności, jaka zostanie rozwinięta obok domu.

Miejscowe plany zawierają kluczowe informacje, które powinny wpłynąć na ostateczną decyzję o zakupie wybranej nieruchomości. Popełniony na tym etapie błąd może kosztować utratę komfortu zamieszkania oraz spadek wartości nieruchomości, kiedy dotychczas niezagospodarowana okolica nagle zacznie zmieniać się w strefę usługowo-przemysłową.

Przy braku miejscowych planów, koniecznie trzeba sprawdzić zapisy Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego dla gminy. Choć nie mogą być podstawą do wydawania decyzji administracyjnych, w tym pozwoleń na budowę, to są podstawą do sporządzania miejscowych planów, a znajdujące się w nich wytyczne dają dość dokładny obraz przyszłego zagospodarowania analizowanego terenu i jego sąsiedztwa.

Po wykonaniu tych kilku stosunkowo prostych, ale wymagających niekiedy sporo czasu czynności możecie Państwo mieć pewność, że nieruchomość jest bezpiecznym zakupem pod względem prawnym i możecie przystąpić do dalszych procedur, które już realnie przybliżają Państwa do zakupu nieruchomości.


!!!

Decyzja o wyborze konkretnej nieruchomości nie może być podyktowana jedynie subiektywnymi upodobaniami, ale należy też zwrócić uwagę na podstawowe aspekty prawne:

A: stan prawny wynikający z Księgi Wieczystej

B: możliwość sfinansowania zakupu z wykorzystaniem dopłat z programu MdM

C: osadzenie nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego

To trzy podstawowe zadania do wykonania: one pozwalają na znaczne ograniczenie kosztów zakupu i uniknięcie ewentualnych komplikacji wynikających z problemów natury prawnej


dopoznania.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

środa, 3 lutego 2016

Zmiany w sprzedaży gruntów

Zmiany w sprzedaży gruntów


Autor: dniedzwiecki


1 maja 2016 roku przestaną obowiązywać zezwolenia na nabywanie gruntów dla obywateli państw unijnych, stąd data wejścia nowej ustawy o ustroju rolnym została przesunięta z 1 stycznia na 30 kwietnia 2016 r. Ustawa ogranicza obrót prywatną i państwową ziemią rolną.


Według resortu rolnictwa państwowa ziemia jest wykorzystywana do celów spekulacyjnych, a polscy rolnicy mają zbyt niskie dochody, by móc nabywać ziemię. Biuletyn Informacji Publicznej opublikował projekt ustawy pod nazwą: „O wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw", który wprowadza na 5 lat zakaz sprzedaży państwowej ziemi.

Ziemię rolną będą mogli nabywać tylko rolnicy indywidualni, czyli osoby posiadające kwalifikacje rolnicze, osobiście pracujące w gospodarstwie rolnym, prowadzące gospodarstwo do 300 hektarów, które mieszkają w danej gminie co najmniej od 5 lat. Wyjątkami od zasady będą osoby bliskie zbywcy, Skarb Państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego. Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych będzie mógł wydać zgodę na nabycie gruntów innym podmiotom, gdy zbywający wykaże, że nie było potencjalnych kupców wśród rolników, nabywca wykorzysta ziemię na prowadzenie działalności rolniczej oraz nie będzie nadmiernej koncentracji ziemi w jednym ręku.

Zadaniem ustawy ma być wyeliminowanie z rynku osób, które ziemię traktują głównie jako lokatę kapitału, w praktyce będzie skutkować paraliżem rynku gruntów rolnych. Uderzy ona w rolników mających ziemię wokół największych miast, którzy żyją z jej stopniowej sprzedaży inwestorom budującym domy jednorodzinne i deweloperom.

Resort rolnictwa zamierza walczyć z procederem nabywania ziemi przez cudzoziemców przy pomocy podstawionych osób, dlatego ziemi nie będzie można sprzedać przez dziesięć lat od zakupu. W wypadku wcześniejszej sprzedaży ziemi Agencja Nieruchomości Rolnych przejmie grunty, wypłacając rolnikowi równowartość pieniężną. Agencji będzie również przysługiwało prawo pierwokupu każdej nieruchomości rolnej (obecnie tylko powyżej 5 hektarów), otrzyma prawo kontroli spółek posiadających grunty rolne i uzyska prawo pierwokupu akcji i udziałów takich spółek (z wyjątkiem giełdowych). W przypadku zmiany wspólnika lub przystąpienia nowego do spółki osobowej, ANR będzie mogła złożyć oświadczenie o nabyciu nieruchomości rolnej należącej do tej spółki.

Sprzedaż gruntów z zasobów Agencji Nieruchomości Rolnych, czyli 1,5 mln ha, zgodnie z nowym projektem będzie zawieszona, jednak ziemię będzie można dzierżawić za wyjątkiem: gruntów odrolnianych, które mają być przeznaczone na cele publiczne np. pod budownictwo mieszkaniowe, centra biznesowe, obiekty sportowe oraz działek do 1 hektara oraz domów i mieszkań.

Na razie wciąż obowiązuje ustawa z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, więc prywatni właściciele ziemi rolnej mogą handlować nią bez ograniczeń. Nowy minister rolnictwa Krzysztof Jurgiel po objęciu stanowiska wstrzymał wszelkie transakcje dotyczące państwowej ziemi znajdującej się w zasobach Agencji Nieruchomości Rolnych, kontynuowane będą transakcje na zaawansowanym etapie, w których doszło już do sporządzenia wycen. W rękach Agencji jest ok. 96 tys. ha gruntów, z czego 66 tys. ha znajduje się w granicach administracyjnych miast.

Wiceminister Zbigniew Babalski zaznaczył, że: "Nie będzie to ostateczna ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego, przez cztery miesiące nie da się stworzyć kompleksowej ustawy, która na długie lata ureguluje i wyjaśni wszystkie problemy związane z kształtowaniem ustroju rolnego.” Ustawa to projekt przejściowy, który zabezpieczy polską ziemię przed spekulacyjnym obrotem. Projekt skierowano do konsultacji społecznych.


Artykuł powstał przy współpracy z serwisem: http://www.karpatia.net.pl/

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Mieszkanie – lepiej kupić czy wynająć?

Mieszkanie – lepiej kupić czy wynająć?


Autor: dniedzwiecki


Własne „m” to przepustka do lepszego świata. Jeśli masz swoje mieszkanie możesz spokojnie pracować, założyć rodzinę, żyć. Zdobycie mieszkania w dzisiejszych czasach nie jest łatwe, niemniej jednak warto się postarać. Wśród możliwości jakie daje rynek nieruchomości jest kupno bądź wynajem lokalu mieszkalnego. Poznaj wady i zalety obu tych opcji.


Kupno mieszkania lub domu to marzenie większości młodych ludzi. W obecnej sytuacji ekonomiczno-politycznej mało kogo stać na zakup mieszkania za gotówkę, a co za tym idzie niezbędne jest posiłkowanie się kredytem hipotecznym. I tutaj pojawia się problem jakim jest spełnienie wszystkich wymagań banku. Aby uzyskać kredyt trzeba mieć wkład własny oraz umowę o pracę, która opiewa na sumę gwarantującą regularną spłatę rat kredytu. Uzyskanie tych dokumentów dla wielu młodych Polaków jest bardzo trudne, aczkolwiek nie niemożliwe. To jednak dopiero początek drogi do własnego „m”. Kiedy już uda się uzyskać kredyt i kupić mieszkanie lub dom trzeba nastawić się na konieczność spłaty rat kredytu hipotecznego przez kolejnych kilkanaście, a niekiedy nawet kilkadziesiąt lat. To spory problem, zwłaszcza w tak niepewnej ekonomicznie sytuacji jaka panuje w naszym kraju. Niemniej jednak własne mieszkanie to wartość, której nie można przecenić, stąd też warto zaryzykować i, jeśli to tylko możliwe, sięgnąć po kredyt na mieszkanie.

Niestety wiele młodych rodzin nie jest w stanie spełnić wszystkich wymagań banków, przez co nie mają one szans na kredyt mieszkaniowy. W takim wypadku pozostają starania o pozyskanie mieszkania socjalnego, komunalnego lub poszukanie mieszkania do wynajęcia. Wynajem mieszkania może być bardzo wygodnym sposobem na przeczekanie do czasu, gdy uda się spełnić wymagania kredytowe banku. Warto jednak zaznaczyć, że wynajęcie mieszkania ma też wiele pozytywnych cech. Przede wszystkim w dowolnym czasie można zamienić lokum na większe – jeśli np. powiększy się rodzina i jeden pokój to już za mało. Ponadto wynajmowane mieszkanie gwarantuje większą mobilność, aniżeli w przypadku mieszkania własnościowego. Znacznie łatwiej jest zerwać umowę najmu i przenieść się do innego miasta, aniżeli sprzedać mieszkanie własnościowe lub mieszkanie z obciążoną hipoteką. W dzisiejszym świecie, kiedy tysiące ludzi wyjeżdża do pracy za granicę, na rynku pojawiło się dużo mieszkań do wynajęcia. Często właścicielom zależy bardziej na tym, by ktoś dbał o mieszkanie, niż na zarobionych pieniądzach na wynajmie. Dlatego też nierzadko lokale udostępniane są za niewielkie pieniądze, co pozwala na wygodne mieszkanie i równoczesne oszczędzanie na własne „m”.

Niezależnie od tego czy mieszkanie jest własnościowe czy wynajęte pozwala na stabilizację. Choć największym marzeniem większości Polaków jest własne lokum, często to wynajęte jest równie dobrym rozwiązaniem. Warto o tym pamiętać podpisując umowę najmu. Zawsze może okazać się, że to pierwszy krok do mieszkania własnościowego.


Artykuł powstał przy współpracy z serwisem:
https://www.pkn.org.pl/

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Nowe osiedla mieszkaniowe – czy dobre dla każdego?

Nowe osiedla mieszkaniowe – czy dobre dla każdego?


Autor: Artykuły Specjalne


Rosną jak grzyby po deszczu, każdego roku oddawane są wielu nowym mieszkańcom i jednocześnie nic nie zapowiada, że tempo ich powstawania w najbliższym czasie zwolni.


Nowe osiedla mieszkaniowe oraz nowe mieszkania na sprzedaż są dostępne dla zainteresowanych na terenie całej Polski. Jeżeli interesują cię nowe mieszkania - Warszawa, Poznań, Wrocław czy Szczecin to tylko kilka miast, gdzie są one dla ciebie dostępne – jest w czym przebierać!

Nowe inwestycje mieszkaniowe realizowane są w szczególności na obrzeżach dużych miast, rzadziej w ich centrach. Te na przedmieściach charakteryzują się przede wszystkim przystępnymi cenami i dzięki temu też wyróżniają się tak dużym powodzeniem wśród kupujących. Jednak zamieszkanie w takiej lokalizacji ma też swoje wady, które należy wziąć pod uwagę. Czy nowe osiedla mieszkaniowe są najlepsze dla każdego?

Sprawdź infrastrukturę

Przede wszystkim nowe mieszkania na sprzedaż w Szczecinie, Poznaniu, Wrocławiu i w innych miastach, są położone w miejscach, które nie są aż tak dobrze skomunikowane z centrum. Zdarza się, że rosnące w danej lokalizacji osiedla stają się nadmiernym obciążeniem dla komunikacji publicznej oraz dróg – zapchane autobusy, korki na drogach, a tym samym dużo straconego czasu są jednym z minusów, ale trzeba pamiętać o tym, że nie jest tak zawsze – te kwestie należy zawsze dokładnie sprawdzić, najlepiej osobiście.

Minusem może być również brak dostępu do odpowiedniego zaplecza dla rodziców – przedszkola, szkoły, żłobki są zwykle położone dalej, a tym samym dostęp do nich jest czasochłonny. Warto też wrócić uwagę na kwestie związane ze sklepami oraz punktami usługowymi, aby na zakupy nie trzeba było wybierać się w długą podróż, a także terenami rekreacyjnymi.

To tylko część „grzechów” nowych osiedli mieszkaniowych. Zatem jeżeli myślisz o zakupieniu własnego „M” na takim właśnie osiedlu, wtedy warto dokładnie przypatrzeć się temu, jakie jest otoczenie. Dla wielu osób brak szkół nie jest dużym problemem, ale kwestie dojazdu czy sklepów zawsze powinny być brane pod uwagę.


Praktyczna i dobra wiedza w sieci - Artelis.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

środa, 6 stycznia 2016

Jak bezpiecznie kupić nieruchomość od dewelopera?

Jak bezpiecznie kupić nieruchomość od dewelopera?


Autor: BezpiecznyZakupNieruchomosci.pl


Przy zakupie mieszkania lub domu od dewelopera, tj. na rynku pierwotnym czyha na nas wiele potencjalnych zagrożeń. Poniżej prezentujemy główne kwestie, które wymagają czujności przed podjęciem decyzji o zakupie.


Jak bezpiecznie kupić nieruchomość od dewelopera?

Na inwestora na rynku pierwotnym czeka wiele przykrych niespodzianek. Choć wydawać by się mogło, że zakup nowego domu lub mieszkania jest „czystą” sprawą, nierzadko w praktyce pojawiają się poważne problemy. W tym artykule omówimy z braku miejsca tylko kilka najważniejszych i pojawiających się najczęściej.

Sprawdzić dewelopera

W biznesie jest zwyczajną sprawą, że przy okazji każdego większego kontraktu wnikliwie prześwietla się kontrahenta. Dzięki temu można wycofać się wcześniej z ryzykownej transakcji albo przynajmniej wynegocjować sobie korzystniejsze warunki. Nie inaczej jest w przypadku zakupu nieruchomości na rynku pierwotnym – rynek mieszkaniowy jest trudny i wymaga olbrzymiego kapitału, a nie każdy deweloper takim dysponuje. To, co jest ważne, to jednak nie tylko sytuacja finansowa, ale również prawna, bo może się okazać, że deweloper już jest skonfliktowany z inwestorami, co łatwo może przerodzić się w problemy natury ekonomicznej również w przyszłości. Deweloperzy mają obowiązek udzielić inwestorom pełnych informacji o swoich zobowiązaniach, konfliktach prawnych i sytuacji finansowej. Dodatkowymi źródłami informacji są raporty i sprawozdania, które deweloper, jako przedsiębiorstwo działające w formie spółki, musi składać regularnie, a które są jawne. Oczywiście każdemu deweloperowi będzie można coś zarzucić, a im więcej buduje, tym więcej będzie miał problemów. Nie ma tutaj żadnego limitu, ale na pewno zbyt duże długi albo kilka spraw sądowych to nie jest argument za zakupem nieruchomości od danej firmy.

Finansowanie inwestycji

Bezpieczeństwo finansowe przy zakupie nieruchomości to kwestia pierwszej wagi. Dziś prowadzone inwestycje są finansowane pośrednio – z rachunków powierniczych o charakterze otwartym lub zamkniętym. Ten drugi typ jest zdecydowanie korzystniejszy dla inwestora, ponieważ gwarantuje 100% zwrotu kosztów po upadłości dewelopera lub zerwaniu umowy. W przypadku rachunków otwartych dobrze jest wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia – nawet jeśli podniosą one nieco koszt inwestycji, będą stanowiły gwarancję wypłaty poniesionych kosztów przynajmniej w większości.

Sprawdzenie umowy deweloperskiej lub przedwstępnej

W tym przypadku szczególna uwagę należy zwrócić na trzy elementy: opłaty, terminy i kary. Umowa przedwstępna precyzuje między innymi kiedy i za ile zostanie przekazane prawo własności. Obejmuje także określenie cech przedmiotu transakcji, czyli podstawowy opis cech technicznych mieszkania lub domu. Załącznikiem do umowy może być plan, który później będzie podstawą dokonania odbioru technicznego. Co ważne – deweloper może uzależnić przekazanie prawa własności od uregulowania przez inwestora określonych opłat. Należy więc sprawdzić ich wysokość i daty uiszczenia. Ponadto warto skupić się na tym, jakie konsekwencje pociągnie za sobą opóźnienie w realizacji inwestycji i jakie są kary przewidziane za niedotrzymanie zobowiązań przez obie strony – tutaj często dochodzi do sformułowania zapisów asymetrycznych, czyli takich, które przewidują kary, jeśli z umowy wycofa się inwestor, ale nie deweloper. Warto też zadbać o to, aby w umowie znalazł się zapis dotyczący możliwości jej wypowiedzenia przez inwestora, jeśli ten nie otrzyma kredytu z banku – na etapie umowy deweloperskiej banki często nie podejmują jeszcze wiążących decyzji, a cenę za ich niezdecydowanie w przypadku wielu umów musi później ponieść inwestor.

Sprawdzenie stanu technicznego

Ostatni z ważnych punktów. Na fali emocji łatwo przeoczyć drobne niedociągnięcia lub błędy, a może się okazać, że po podpisaniu umowy już niczego się nie da z nimi zrobić. Dlatego odbioru nigdy nie dokonuje się samodzielnie, ale tylko i wyłącznie ze wsparciem udzielanym przez profesjonalistów z branży budowlanej. To im powierza się zadanie oceny zgodności aspektów technicznych z planem, samemu skupiając się na pozostałych cechach mieszkania. Jeśli odstępstwa od planu są duże, inwestor ma prawo zrezygnować z zakupu albo zażądać obniżenia ustalonej wcześniej ceny. W praktyce zdarza się to rzadko, ale jednak zdarza – warto dmuchać na zimne i odbiór potraktować bardzo, ale to bardzo poważnie.

To oczywiście nie wszystko, ale zdecydowanie w tych momentach najłatwiej o błąd. Jeśli więc chcesz kupić bezpiecznie mieszkanie od dewelopera, nie zapominaj o tym, że bezpieczeństwo transakcji zależy głównie od Ciebie. Jeżeli jesteś zainteresowany tą tematyką zajrzyj na nasz blog gdzie znajdziesz dużo cennych wskazówek: http://bezpiecznyzakupnieruchomosci.pl/blog/


Bezpieczny Zakup Nieruchomości

tel. +48 600 325 275

kontakt@bezpiecznyzakupnieruchomosci.pl

www.BezpiecznyZakupNieruchomosci.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Domy energooszczędne - inwestycja, która się zwróci

Domy energooszczędne - inwestycja, która się zwróci


Autor: Monika Dywijska


Energooszczędne budownictwo z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem, powoli zastępując te tradycyjne. Coraz więcej osób budujących domy decyduje się na te w standardzie NF40, mając świadomość, że jest to inwestycja, która pozwoli na szereg oszczędności, a budek z biegiem nie będzie tracił na wartości.


Dlatego też każda osoba planująca postawianie własnych czterech ścian powinna zadać sobie pytanie: dlaczego warto zainteresować się domami energooszczędnymi?

Oszczędność to podstawa

Koszty utrzymania domu w standardzie NF40 są znacznie mniejsze niż tego w tradycyjnym budownictwie z prostej przyczyny: budynek taki projektowany jest w sposób mający zapewnić jak najbardziej optymalne wykorzystanie naturalnych źródeł energii. Dzięki temu jego zapotrzebowanie na energię potrafi być aż do 50% niższe, co przekłada się na obniżenie rachunków.

Dofinansowanie do budowy

Każda osoba decydująca się na budowę energooszczędnego domu może liczyć na dofinansowanie w kwocie do 30 000 zł. W tym celu należy wziąć kredyt w banku aprobowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz spełnić wymagania dotyczące standardu budynku. Dzięki temu, mimo że budowa może być droższa od tej tradycyjnej w granicach 5-15%, to państwo pomoże sfinansować inwestycję. Istnieją już gotowe inwestycje budowane w tym standardzie - w Polsce jest ich kilkanaście. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby wybudować taki dom samodzielnie - wystarczy znalezienie odpowiedniego specjalisty.

Ochrona środowiska

Dom energooszczędny jest przyjazny środowisku – z tego też powodu państwo tak chętnie dopłaca do budowy. Mniejsze zapotrzebowanie na energię powoduje znaczne zmniejszenie emisji CO2. Tak więc budując dom energooszczędny można w znaczy sposób przyczynić się do ochrony środowiska.

Wysoka wartość rynkowa nieruchomości

Nowoczesna technologia, wykorzystywana przy budowie energooszczędnego domu, jest przyszłością budownictwa. Z biegiem czasu to tradycyjne będzie wypierane, jako przestarzałe i nieprzyjazne środowisku, można więc mieć pewność, że dom w standardzie NF40 nie będzie tracił na swojej wartości. Tak więc po latach decydując się na sprzedaż budynku nie straci się zainwestowanych pieniędzy, a być może wręcz przeciwnie – jeszcze się zyska. Jest to możliwe zwłaszcza, że w perspektywie wielu lat można pokazać zużycie energii elektrycznej czy niezbędnej do ogrzewania pomieszczenia.


Więcej o domach energooszczędnych do przeczytania tutaj.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

6 kroków do własnego mieszkania

6 kroków do własnego mieszkania


Autor: Monika Dywijska


Każdy z nas chciałby zamieszkać we własnym mieszkaniu. Jednak nie każdego stać na to, aby od ręki kupić swoje cztery kąty. Z pomocą przychodzą kredyty hipoteczne, dzięki którym marzenia o własnym mieszkaniu stają się realne. Jednak jest kilka kroków, które trzeba przebyć, aby cieszyć się ciepłem rodzinnym we własnym domku.


1 krok: Zdolność kredytowa

Przed przystąpieniem do procesu kredytowego zadbaj o swoją zdolność kredytową. Jest to nic innego jak wskaźnik określający, czy stać Cię na kredyt oraz na jaką wysokość rat możesz sobie pozwolić. Banki obliczają Twoją zdolność na podstawie Twoich średnich miesięcznych dochodów odejmując koszty, to co zostaje po odjęciu pomnożone przez liczbę rat kredytu jest Twoją zdolnością kredytową. Oczywiście tych parametrów jest dużo więcej. Ważna jest również Twoja historia kredytowa, to czy masz umowę o pracę, czy działalność gospodarczą i masa innych rzeczy, o które sam odpowiednio wcześniej powinieneś zadbać.

2 krok: Wybieranie nieruchomości

Jeśli już wiesz na jaki kredy możesz sobie pozwolić, możesz przystąpić do wybierania nieruchomości. Przy tym wyborze zawsze uwzględniaj swoją zdolność kredytową i nigdy nie decyduj się na zakup nieruchomości, której kwota przewyższa tą, którą obliczył bank. Oczywiście możesz negocjować cenę, czy to z deweloperem, czy właścicielem mieszkania na rynku wtórnym. W wielu przypadkach można zejść z ceny nawet o 10% w stosunku do pierwszej zaoferowanej, a w przypadku zakupu mieszkania, są to ogromne pieniądze.

3 krok : Umowy przedwstępne

Jeśli już wybrałeś mieszkanie, udało Ci się wynegocjować za nią dobrą cenę, powinieneś zadbać o umowę przedwstępną w przypadku nieruchomości z rynku wtórnego, lub o umowę deweloperską w przypadku nieruchomości z rynku pierwotnego. Każdy bank wymaga takich umów przed rozpoczęciem całej procedury kredytowej. Taka umowa może być skonstruowana na zasadzie cywilnoprawnej, jednak znacznie lepszym rozwiązaniem jest umowa sporządzona przez notariusza. Co prawda jest zdecydowanie droższym rozwiązaniem, ale dzięki temu banki na pewno nie będą miały powodów do odmowy przystąpienia do procesu kredytowego.

4 krok: Wybieranie banku i kredytu

Jeśli wszystkie powyższe kroki masz już za sobą, powinieneś przystąpić do najtrudniejszego zadania. Wybieranie banku, w którym chcesz wziąć kredyt wcale nie jest takie proste. Przede wszystkim ważna jest comiesięczna rata, którą dany bank ustali. Kolejną sprawą jest to, że różne banki mają różne wymagania co do swoich kredytobiorców. Zwróć również uwagę na prowizję i marżę dla banku, tak naprawdę to od tego zależy finalna kwota kredytu.

5 krok: Składanie wniosku i podpisanie umowy

Jeśli już wiesz w jakim banku weźmiesz kredyt, powinieneś zacząć gromadzić potrzebne dokumenty. Każdy bank ma przygotowany formularz, który musisz wypełnić, dołączając do niego dokumenty o Twoich zarobkach, o nieruchomości, którą chcesz kupić. Gromadzenie tej całej dokumentacji jest bardzo czasochłonne, jednak jest to krok, którego nie da się pominąć. Kiedy złożysz już wszystkie dokumenty powinieneś uzbroić się w cierpliwość i oczekiwać na decyzję kredytową. Zazwyczaj trwa to około czterech tygodni, ale czas oczekiwania uzależniony jest od banku oraz od jasności w Twoich dokumentach. W tym czasie banki mogą poprosić Cię o dostarczenie dodatkowych dokumentów. Jeśli otrzymasz pozytywną odpowiedź z banku możesz przystąpić do podpisania umowy.

6 krok: Wizyta u notariusza

Kiedy wszystkie sprawy w banku będą już załatwione, powinieneś udać się do notariusza wraz ze sprzedającym nieruchomość, aby podpisać odpowiednie dokumenty. Dzięki temu sprzedawca nieruchomości otrzyma pieniądze, a Ty będziesz mógł zakupić swoje wymarzone mieszkanie.


Do kupna domu można też wziąć dopłatę - szczegóły tutaj.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

niedziela, 6 września 2015

Domy energooszczędne - zalety kupna

Domy energooszczędne - zalety kupna


Autor: Monika Dywijska


W ostatnich latach przy budowach domów coraz częściej wykorzystuje się systemy domu inteligentnego oraz rozwiązania, które gwarantują, że powstają domy energooszczędne. Tak naprawdę mamy na tym polu już bardzo wiele różnorakich rozwiązań, które mogą sprawić, że w naszym domu będą przygotowane systemy o charakterze energooszczędnym.


Na pewno jest to obecnie takie rozwiązanie, które rzeczywiście warto wspierać i wykorzystywać ponieważ dzięki temu będziemy mogli korzystać z wielu zalet takich systemów.

Dom energooszczędny przede wszystkim ma za zadanie korzystać w maksymalny sposób ze wszystkich takich systemów, które będą w stanie zagwarantować, że koszty będą mniejsze. Jeśli rzeczywiście zdecydujemy się na dom w takiej formie, możemy oczekiwać, że koszty rachunków będą w naszym przypadku dużo niższe. Mniej zapłacimy za ogrzewanie, bo domy te mają odpowiednią izolację termiczną i wentylację, mniej za prąd, bo często będziemy korzystać np. ze światła słonecznego, aniżeli sztucznego, bo domy są usytuowane w odpowiednią stronę.

Oczywiście taki dom będzie droższy i trzeba się liczyć z koniecznością poniesienia takich kosztów, ale w ostatecznym rozrachunku można oczekiwać, że to wszystko nam się zwróci (mowa o kosztach eksploatacji) po kilku latach użytkowania takiego domu, a więc rzeczywiście systemy te będą opłacalne.

Dodatkowo dom energooszczędny to zawsze rozwiązanie, które jest przyjazne środowisku i to również kwestia, która jest naprawdę bardzo ważna i powinno się ją brać pod uwagę. Obecnie bowiem na tego typu przedsięwzięcia zwraca się więcej uwagi. Robi to również państwo. Na domy wybudowane w technologii energooszczędnej można otrzymać dopłatę od państwa, a dokładniej od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nawet w wysokości 30 tysięcy złotych. Pozwoli to więc na pokrycie kosztów droższych materiałów czy robocizny.

Kolejna ważna kwestia, że dom energooszczędny bardzo często jest samodzielny i nie będzie uzależniony od dostaw paliw płynnych. Nie będzie także uzależnienia od skaczących cen takich paliw i to bardzo ważne, ponieważ dzięki temu nie będzie trzeba się już obawiać, że kilka lat po przygotowaniu instalacji wzrośnie cena paliwa i przez to nasze ogrzewanie nas zje pod kątem finansowym.

Dom energooszczędny nie jest dla każdego. To rozwiązanie dla wymagających, myślących perspektywicznie osób, które marzą o własnym, niezależnym miejscu. Z pewnością jest to jednak inwestycja opłacalna, również ze względu na możliwość ewentualnej sprzedaży po cenach wyższych niż rynkowe.


Przygotowano na podstawie: http://www.6-dzielnica.pl/energooszczednosc,m,mg,124

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Czym jest luksus, co powinno cechować luksusowy apartament?

Czym jest luksus, co powinno cechować luksusowy apartament?


Autor: Ewa Bart


Pojęcie luksusu nierozerwalnie wiąże się z elitarnością, wyjątkowością, dostępnością tylko dla wybranych. Oczywiście każdy może definiować luksus w swój własny sposób, ale na pewno możemy rozróżnić jego dwie odmiany – materialną i niematerialną.


Luksus materialny z pewnością łatwiej opisać, ponieważ będą tu należały wszelkie luksusowe dobra – apartamenty, wille, samochody, zegarki, ubrania itp. O luksusie niematerialnym często z kolei mówimy w kontekście emocji, poczucia bezpieczeństwa itp.

Wysoka cena dóbr luksusowych nie odstrasza potencjalnych nabywców, uważających, że pewne inwestycje nadają kupującemu prestiżu. Z pewnością można tak powiedzieć o luksusowych domach i apartamentach w największych polskich miastach, takich jak Kraków, Warszawa, Gdańsk, Wrocław itd.

Zakup apartamentu na rynku pierwotnym to z pewnością inwestycja na lata. Nawet jeśli nabywca nie zamierza w niej mieszkać, to z pewnością może go wynajmować na doskonałych warunkach. Czego możemy oczekiwać po luksusowym apartamencie?

Przestrzeń to chyba najważniejsze słowo-klucz do miejsca, jakim jest apartament. To na pewno powinna być cecha wyróżniająca. Przyzwyczajeni do niedużych mieszkań, w których ledwo mieścimy swój cały dobytek, przeważnie nie możemy sobie pozwolić na duży komfort przestrzeni. W apartamencie z pewnością nie będzie z tym problemu, deweloperzy i architekci dbają o to, by dany lokal miał przestrzeń, którą można się cieszyć i przydzielać jej wiele różnorodnych funkcji. Najważniejsza w dzisiejszym świecie jest możliwość relaksu, wyciszenia, odprężenia po ciężkim i stresującym dniu. Luksusowy apartament to swego rodzaju oaza, w której możemy się zaszyć i zapomnieć o świecie. Duże, otwarte przestrzenie, tarasy, balkony, pokoje-garderoby to rozwiązania architektoniczne, które doskonale odpowiadają na potrzeby wymagających w tym zakresie klientów.

Lokalizacja. To zdecydowanie drugi w kolejności ważności czynnik (niektórzy nawet uznają go za najważniejszy), decydujący o ekskluzywności danego apartamentu. W każdym dużym mieście – czy będzie to Kraków, Warszawa, Poznań, Gdańsk czy Wrocław, znajdują się dzielnice czy rejony, uznawane przez wszystkich za prestiżowe. Co o tym decyduje? Wiele czynników – może to być na przykład bliskość terenów zielonych, jakiejś ogólnodostępnej atrakcji, czy zabytkowego centrum miasta. Jedno jest pewne – ceny apartamentów w takich miejscach pną się do góry, często przewyższając ceny domów.

Wysoki standard wykończenia – to niezbędny element każdego luksusowego apartamentu. Wyszukane płytki, posadzki, egzotyczne drewno, naturalny kamień, panoramiczne okna to tylko niektóre z rozwiązań, które wpływają na cenę oraz jakość apartamentu.

Luksus to pochodzące z łaciny słowo kojarzone głównie z przepychem, nadmiarem; niektórzy mogą uznać nowoczesne apartamenty za zbytek, jednak dopóki jest na nie popyt, będą powstawały nowe ekskluzywne inwestycje.


Luksusowe apartamenty Antracita - wyjątkowe miejsce do zamieszkania w Krakowie

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Rynek nieruchomości komercyjnych w Katowicach

Rynek nieruchomości komercyjnych w Katowicach


Autor: Ewa Bart


Stolica Górnego Śląska jest niezwykle prężnym ośrodkiem outsourcingowym. Analizy rynkowe wskazują, że miasto jest chętnie wybierane przez inwestorów polskich i zagranicznych na ulokowanie w mieście swoich siedzib lub biur.


Jeżeli chodzi o powierzchnie biurowe w Katowicach, to ich łączny metraż przekroczył 300 tysięcy metrów kwadratowych, co lokuje miasto w czołówce rankingu w Polsce. Bardzo optymistyczne są również rynkowe prognozy, dotyczące tego segmentu.

Specjaliści podkreślają, że o stabilności rynku nieruchomości komercyjnych świadczy relatywnie niski współczynnik powierzchni niewynajętej. Wolne powierzchnie biurowe w Katowicach stanowią jedynie około 10 procent łącznego metrażu. Pokazuje to na odpowiednie zrównoważenie popytu i podaży. Wyróżnikiem miasta są niskie ceny wynajmu oraz mała różnica pomiędzy ceną za metr kwadratowy w nowoczesnych biurowcach. Nie mniej eksperci zakładają stopniowy wzrost cen, który powinien być odczuwalny jeszcze w najbliższych latach.

W chwili obecnej warunki w znacznej mierze dyktują najemcy. Deweloperzy starają się pozyskiwać klientów poprzez oferty z okresami wolnymi od czynszu. Dość popularne są również kontrybucje na wykończenie pomieszczeń. Firmom wynajmującym powierzchnie biurowe w Katowicach zależy na transakcjach pre-let, czyli kontraktach zawieranych na długo przed oddaniem do użytku nowego biurowca. Ma to związek z polityką banków, które uzależniają kredytowanie inwestycji od umów przednajmu.

W stolicy Górnego Śląska w ostatnim czasie powstało bardzo wiele nowych inwestycji biurowych. Warto tu wymienić choćby Silesia Business Park przy ul. Chorzowskiej, A4 Business Park, czy wreszcie Innowacyjny Budynek Energooszczędny Euro-Centrum. Najemcy mają więc w czym wybierać. Wszystkie te inwestycje oddają do dyspozycji najemców nowoczesną przestrzeń biurową, dopasowaną do aktualnych oczekiwań i wymagań rynku. Z pewnością wyposażenie w nowoczesne technologie oraz możliwość indywidualnej aranżacji jest tym, na czym najbardziej zależy podmiotom, szukającym dogodnego biura do wynajęcia.

Kolejnym niezmiernie ważnym czynnikiem jest lokalizacja biurowca. Wszystkie nowo powstające inwestycje w tym zakresie są dobrze skomunikowane, znajdują się blisko głównych arterii miasta – autostrady A4 czy Drogowej Trasy Średnicowej. To bardzo istotne, aby klienci oraz pracownicy mieli bezproblemowy dojazd do siedziby firmy. Lokalizacja jest również elementem budującym prestiż firmy, wpływającym mocno na jej wizerunek.

Dalszy rozwój miasta, m.in. infrastruktury drogowej, powstawanie kolejnych inwestycji biurowych spowoduje zapewne napływ kolejnych najemców, którzy chętnie skorzystają z oferty Katowic.


Euro-Centrum - biura do wynajęcia

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Miasto ogród, czyli idealne miejsce zamieszkania

Miasto ogród, czyli idealne miejsce zamieszkania


Autor: Greta Rozmysłowicz


Coraz większa popularnością cieszą się nowopowstałe osiedla budowane na podstawie, powstałej w Wielkiej Brytanii, koncepcji Miasta Ogrodu. Jak wygląda typowa architektura dla miasta ogrodu i gdzie są dostępne tego typu mieszkania – odpowiadamy w artykule.


Koncepcja miasta ogrodu

Miasta ogrody są bardzo charakterystyczne. Mimo tego, że koncepcja takich miast powstała pod koniec XIX wieku, dziś miasta ogrody przeżywają swoją drugą młodość. Zwane niegdyś „ Garden Cities of Tomorrow” charakteryzują się niską i luźna zabudową. Niemniej jednak cechą, która jest głównie związana z takimi miastami to bardzo duży udział terenów zielonych na terenie miasta. Koncepcja takich miast jest odpowiedzią na problem przeludnienia miast. Bardzo dużą powierzchnię w takich miastach zajmują ogrody, parki a nawet lasy.

ogród

Miasto ogród zazwyczaj obejmował plan koła, podzielonego na sześć równych części. Każda z części miasta miała przypisaną funkcje. Na przykład można było wyróżnić część usługową, rekreacyjną, mieszkaniową itd. Miasto było skupione wokół jednego punktu, jakim był zamieszczony na środku park lub ogród. Dzięki takiemu usytuowaniu mieszkań i budynków, miasto ogród cechowały niskie koszty utrzymania i ceny mieszkań, dlatego były tak chętnie zasiedlane.

Miasta ogrody w Polsce

Koncepcja miasta ogrodów została przyjęta w Polsce z wielkim entuzjazmem. Początkowo takie miasta powstawały na przedmieściach stolicy. Niemniej jednak, funkcjonalność, spokój i dużo tak zwanej przestrzeni zielonej sprawiło, że miasta ogrody zaczęły pojawiać się również w innych miastach. Jednym z bardziej popularnych osiedli, które posiada charakter miasta ogrodu mieści się w kwartale przy ulicy Focha, Emaus i Królowej Jadwigi w Krakowie.

Kopiec Kościuszki, Sikornik, Błonia Krakowskie, Wawel i most nad Rudawą znajduje się zaraz w sąsiedztwie z kameralnymi zabudowaniami i rezydencji miasta ogrodu. Osiedle zatopione w ogrodach i otoczone starodrzewiem sprawia, że każdy mieszkaniec może poczuć się komfortowo i swobodnie. Nic więc dziwnego, że mieszkania w tak spokojnej i pięknej dzielnicy szybko znikają z rynku nieruchomości.

Szukając swojego azylu warto przejrzeć oferty mieszkań znajdujących się na tak wyjątkowym osiedlu. Tym bardziej, że wielu z nas marzy o mieszkaniu, które będzie w bezpiecznej i cichej dzielnicy, a przy okazji w idealnej lokalizacji.


Artykuł powstał przy współpracy z http://www.rezydencjafocha.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

poniedziałek, 18 maja 2015

Szeregówka - dlaczego warto rozważyć jej kupno?

Szeregówka - dlaczego warto rozważyć jej kupno?


Autor: Monika Dywijska


Domy w zabudowie szeregowej cieszą się coraz większym zainteresowaniem ze strony kupujących. Co więcej, inwestowanie w szeregowce wydaje się interesujące nawet tym osobom, które jeszcze nie tak dawno obawiały się, że nigdy nie będzie im dane opuszczenie bloku na dużym osiedlu.


Co zatem sprawia, że szeregówka staje się odkryciem budownictwa jednorodzinnego?

Spokój i niezależność
Osoby mieszkające w blokach wielorodzinnych doceniają wygody, jakie się z tym łączą, niejednokrotnie przyznają jednak, że czegoś im brakuje. Tym czymś jest intymność, choć bowiem każdy stara się jej strzec, trudno, aby starania ta przynosiły znakomite rezultaty, gdy wyglądając przez okno, chcąc nie chcąc, zagląda się do okna sąsiada. Tymczasem szeregowce są domami z oddzielnym wejściem, które nie skazując nas na odcinanie się od innych ludzi gwarantują nam jednocześnie przestrzeń, która będzie należała wyłącznie do nas i którą będziemy mogli wykorzystać dokładnie w taki sposób, który będzie się nam wydawał najbardziej odpowiedni. Zaletą szeregowców wydaje się przy tym również ich położenie. Najczęściej zlokalizowane są poza ścisłym centrum miasta, nie musimy więc irytować się z powodu nieustannego hałasu tak typowego dla wielkomiejskiego ruchu. Musimy jednak liczyć się z koniecznością dojazdów samochodem, rowerem czy też komunikacją miejską do szkoły, pracy, na zakupy.

Samowystarczalność
Na rosnącą liczbę zalet domów w zabudowie szeregowej duży wpływ mają także firmy odpowiedzialne za ich budowę. Ich wysiłki sprawiają, że osiedla domów tego typu są coraz bardziej samowystarczalne, kupując dom zlokalizowany z dala od centrum miasta nie trzeba więc obawiać się, że odległość ta będzie się nam nieustannie dawała ze znaki. Na osiedlach takich pojawiają się sklepy, salony fryzjerskie i restauracje, coraz częściej powstają na nich przy tym placówki użyteczności publicznej - przedszkola, szkoły, urzędy oraz oczywiście przystanki komunikacji miejskiej, postoje taksówek.

Czas relaksu
Osoby myślące o zakupie szeregówki podkreślają także, że kusi ich możliwość wykorzystania przestrzeni wokół domu zgodnie z własnymi upodobaniami. Zbliża to domy w zabudowie szeregowej do klasycznych domów jednorodzinnych, a tym samym przyczynia się do wzrostu ich wartości.

To ciekawe rozwiązanie dla osób, które chcą zyskać kompromis między dodatkową przestrzenią na zewnątrz a bliskością sąsiedztwa przy jednoczesnym dobrym stosunku jakości do ceny.


Ciekawą iwestycję szeregową proponuje Diamond Properties Sp. z o.o.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Co wziąć pod uwagę kupując dom?

Co wziąć pod uwagę kupując dom?


Autor: Monika Dywijska


Zakup domu już od przynajmniej kilkunastu lat nie jest postrzegany jako inwestycja, na którą człowiek decyduje się raz w życiu, nie powinno więc dziwić to, że podchodzimy do niej z coraz większym spokojem.


Nie da się jednak ukryć, że nadal mamy do czynienia z inwestycją, która wymaga od nas ponoszenia znaczących nakładów finansowych, nie można więc ignorować jej znaczenia. Na co powinniśmy zatem zwracać szczególną uwagę przygotowując się do zakupu?

Bieżące i przyszłe potrzeby
Dom powinien cieszyć oczy tak swoich mieszkańców, jak i odwiedzających ich gości, nie można jednak zapominać o tym, że atrakcyjność wizualna w żadnym wypadku nie powinna być jego jedynym walorem. Nie będziemy przecież ograniczać się do podziwiania go, naprawdę udany jest więc przede wszystkim zakup domu funkcjonalnego. W tym miejscu wypada jednak zatrzymać się na chwilę, sposób postrzegania funkcjonalności domu różni się bowiem od tego, który mamy na myśli kupując meble lub elementy wyposażenia wnętrz. Ważne są przecież nie tylko nasze aktualne potrzeby, ale i te, które mogą pojawić się w bliższej lub dalszej przyszłości. Oczywiście, wszystkich nie jesteśmy w stanie przewidzieć, przynajmniej kilka nie powinno być jednak dla nas zaskoczeniem. Jeśli więc planujemy powiększenie rodziny, dom nie powinien być zbyt mały, a jeśli chcemy zamieszkać w nim z rodzicami, zbyt strome schody lub inne nieprzyjazne seniorom rozwiązania architektoniczne mogą okazać się wyjątkowo kłopotliwe.

Znaczenie lokalizacji
Decydując się na zakup domu analizujemy przede wszystkim cenę proponowanej nam nieruchomości i trudno przekonywać kogokolwiek, że nie jest to właściwa praktyka. Nie powinniśmy jednak zapominać o tym, że dobra lokalizacja domu jest ważna z przynajmniej dwóch powodów. Po pierwsze, trudno mówić o komfortowych warunkach, gdy każdy wyjazd wiąże się z koniecznością stania w korkach. Po drugie, w chwili sprzedaży nieruchomości możemy mieć problemy z uzyskaniem oczekiwanej przez nas ceny, jeśli lokalizacja nie będzie jej atutem, ale obciążeniem.

Pamiętajmy, dom to nie nieruchomość dla każdego. Kupując go, należy się liczyć z tym, że nie powstanie w środku miasta, konieczne więc będą dojazdy do centrum. Dodatkowo, koszty utrzymania są wyższe, niż w przypadku mieszkania. Należy się również liczyć z tym, że sąsiedzi mogą znajdować się od nas w znacznej odległości, co ma wady, jak i zalety.


Alternatywą dla tradycyjnych, jednorodzinnych domów może okazać się inwestycja w zabudowie szeregowej, np. http://www.6-dzielnica.pl.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

5 cech, które wyróżniają dobrą lokalizację inwestycyjną

5 cech, które wyróżniają dobrą lokalizację inwestycyjną


Autor: Joy of Comunism


Wybór miejsca, w którym znajdzie się inwestycja to ważna sprawa. Czynników, które mają znaczenie jest tyle, ile firm. Oto pięć szczególnie istotnych.


Tak, jak różni są ludzie, tak samo różni są inwestorzy. Można jednak wyznaczyć obszary, które są dla nich szczególnie ważne. Takie, które mogą mieć decydujące znaczenie dla wyboru miejsca, w którym znajdzie się inwestycja.

Świetna komunikacja

Po co budować magazyn czy fabrykę w miejscu, do którego nie da się dotrzeć? Odpowiedź jest oczywista. Nie bez przyczyny jednym z podstawowych wyróżników dobrej lokalizacji inwestycyjnej jest możliwość szybkiego i bezproblemowego dojazdu. Kiedyś chodził o bocznice kolejowe, dziś – przede wszystkim o autostrady, ale także lotniska.

To właśnie dlatego Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową umieszcza dostępność transportową jako jeden z kluczowych czynników decydujących o atrakcyjności inwestycyjnej województw. Przyznaje jej także drugą wagę. Kto więc szuka nieruchomości inwestycyjnej, z pewnością zwróci uwagę na to, gdzie się ona znajduje.

Pełna infrastruktura

Bardzo istotne z punktu widzenia inwestora jest także to, czy grunty w danym miejscu są uzbrojone. Chodzi o podprowadzone przyłącza podstawowych mediów: wodociągów, gazu, elektryczności oraz linii telekomunikacyjnych.

Uzbrojenie gruntów musi być przygotowane pod obsługę inwestycji. Właściciel terenu, któremu zależy na przyciągnięciu ciekawych firm musi więc przygotować wszystko tak, aby można było w danym miejscu postawić np. duże centrum logistyczne.

Dogodny plan zagospodarowania

Nawet jednak najlepsze uzbrojenie terenu i doprowadzenie najnowocześniejszej infrastruktury nie pomoże, jeśli grunty inwestycyjne znajdować się będą w miejscu, w którym stawiać obiektów magazynowych czy produkcyjnych nie można.

Uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego to zadanie gminy. Jeśli konkretne miejsce ma przyciągać inwestorów, plan musi uwzględniać wszystkie możliwe rodzaje budynków. Warto więc zadbać, aby był możliwie jak najbardziej elastyczny.

Dostęp do siły roboczej

Ludzie są ważni z kilku powodów. Po pierwsze, inwestycję ktoś musi zrealizować. Oczywiście można dowieść robotników, inżynierów i innych specjalistów, jednak korzystniej jest, gdy są u siebie. Po drugie, ktoś w fabryce czy centrum logistycznym musi pracować.

Jest też po trzecie. To rynek zbytu. Wprawdzie w dzisiejszych czasach sprzedaż na odległość nie jest problemem, jednak wiele firm rozbudowuje systemy dystrybucji po to, aby do swoich klientów docierać jeszcze szybciej.

Współpraca z gminą

Jak już zostało powiedziane, dobrze jeśli gmina uchwali przyjazny inwestorom plan zagospodarowania przestrzennego. Jeszcze lepiej, jeśli będzie wspierać ich w podejmowanych działaniach. Wiele miast powołuje specjalne komórki czy wręcz spółki, których zadaniem jest bliska współpraca z firmami. W ten sposób ułatwiają ich funkcjonowanie, doradzając, jak najlepiej przebrnąć przez różnego rodzaju przepisy.


Artykuł powstał we współpracy z GTB Metropolis Sp. z o.o.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Wynajem mieszkania – jak szukać, aby znaleźć odpowiednie lokum?

Wynajem mieszkania – jak szukać, aby znaleźć odpowiednie lokum?


Autor: Marcin Kwiatkowski


Wynajem mieszkania to dość skomplikowany proces, który wymaga od osoby, która takiego mieszkania poszukuje, poświęcenie dużej ilości czasu.


Niezależnie od miasta, znalezienie odpowiedniego mieszkania wymaga przygotowania planu działania, który będzie skupiony na kilku zasadniczych kwestiach. Jak sytuacja wygląda w Rzeszowie?

Poszukiwanie mieszkania

Poszukiwanie mieszkania należy rozpocząć od określenia swoich indywidualnych możliwości oraz potrzeb, czyli zdefiniowania na jakie mieszkania daną osobę stać i czego dokładnie szuka. Poszukiwania warto zacząć od swoich znajomych i rodziny, wśród których mogą znaleźć się osoby, które poszukują współlokatora, zamierzają wynająć całe mieszkanie bądź też planują sprzedaż mieszkania w Rzeszowie.

Planując wynajem mieszkania w Rzeszowie warto również zapoznać się z serwisami ogłoszeniowymi, gdzie można znaleźć liczne oferty mieszkań. Ogłoszenie zawierają wszelkie istotne szczegóły, dzięki którym znalezienie odpowiedniego, do swoich oczekiwań, mieszkania pod wynajem jest bardzo proste.

Ocena mieszkania

Kolejny etap to oglądanie mieszkań z wybranych ofert. Warto tu zwrócić uwagę przede wszystkim na lokalizację danego mieszkania, stopień bezpieczeństwa okolicy, komunikację miejską czy też liczbę sklepów znajdujących się w danym rejonie.

Dalej należy zwrócić uwagę na stan i wygląd samego mieszkania - ile znajduje się w nim pomieszczeń, jaki jest ich rozkład i stan. Należy także mieć na uwadze stopień umeblowania danego mieszkania. Jest to kwestia o tyle istotna, iż pozwala stwierdzić, jak dużo dodatkowych kosztów trzeba będzie ponieść przed przeprowadzką. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup mieszkania, które jest w pełni umeblowane i nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych.

Po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw, należy zadbać o kwestie formalne. Konieczne jest sprawdzenie prawnego stanu mieszkania i poproszenie jego właściciela o pokazanie aktu notarialnego, odpisu z księgi wieczystej oraz zaświadczenia ze spółdzielni mieszkaniowej lub dokumentu pełnomocnictwa. Warto również zweryfikować tożsamość właściciela poprzez sprawdzenia danych z dokumentów z jego dowodem tożsamości. Jeśli wszystko się zgadza, można podpisać umowę najmu.


Mieszkania w Rzeszowie http://www.nieruchomosci-kat.pl/mieszkania/

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.