piątek, 15 sierpnia 2014

Co warto wiedzieć o biurach nieruchomości?

Co warto wiedzieć o biurach nieruchomości?


Autor: Alicja Rewa


Kupno nieruchomości to często decyzja, której echo będziemy słyszeć przez większość naszego życia, dlatego tak ważne jest, aby dobrze prześwietlić naszą decyzję i podjąć ją świadomie. Coraz więcej osób decyduje się skorzystać z pomocy profesjonalistów z biur nieruchomości.


Wiadomo, ze biuro biuru nierówne, dlatego warto zawczasu zrobić odpowiedni przegląd ofert i opini na temat danego biura. Dróg i sposobów sprawdzenia jakości świadczonych w danej agencji nieruchomości usług może być wiele. Są fora internetowe, gdzie znajdziemy rożne opinię o poszczególnych biurach czy agencjach (choć uwaga – bywają zawistni konkurenci lub permanentnie złośliwi i z natury nieżyczliwi). Najbardziej chyba można wierzyć opiniom bliskich i znajomych, którym zdarzyło się korzystać z tego typu usług.

Na koniec sami możemy dokładnie zlustrować jakość kadry danego biura nieruchomości. Już sam przebieg pierwszej rozmowy da nam pewien pogląd odnośnie uprzejmości, życzliwości, zaangażowania i wiedzy pracujących tam agentów. Ponadto mamy święte prawo poprosić zatrudnionego tam i zajmującego się naszą sprawą pośrednika o okazanie licencji. Każdy pośrednik w obrocie nieruchomościami – jak dotąd – ma obowiązek spełniać określone w ustawie wymogi, żeby uzyskać potwierdzenie swych kwalifikacji i doświadczenia w formie wydawanej przez ministra infrastruktury – numerowanej, unikalnej licencji.

Jest to zobiektywizowane potwierdzenie posiadania stosownych kompetencji. Mimo że zawód pośrednika w obrocie nieruchomościami może przestać (projekt od 2014 r) być zawodem regulowanym, to jednak zawsze większe zaufanie budzić będzie licencjonowany pośrednik. Im więcej takiej wykształconej i utytułowanej kadry znajdziemy wśród agentów danego biura, tym większym zaufaniem możemy je obdarzyć. Pamiętajmy też, że licencje przyznaje się nie jednostkom organizacyjnym (biurom, agencjom, placówkom), ale osobom fizycznym.

Jednocześnie każdy licencjonowany pośrednik ma swoje określone w kodeksie powinności. Należą do nich między innymi:

  • przestrzeganie przepisów prawa (także i tych często zmieniających się),

  • stosowanie wysokich standardów zawodowych,

  • przestrzeganie zasad etyki zawodowej,

  • wykonywanie czynności pośrednictwa ze szczególna starannością,

  • ochrona interesów osób, na rzecz których wykonywane są wszelkie czynności pośrednictwa,

  • stałe doskonalenie kwalifikacji zawodowych,

  • posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Szanse na nasze zadowolenie z usług licencjonowanego pośrednika w obrocie nieruchomościami są więc niewątpliwie znacznie większe. Nawet jeśli wynikną nieprzewidziane utrudnienia czy jakieś niepowodzenia, zawsze możemy potem skutecznie dochodzić należnego odszkodowania.

Takich licencjonowanych pośredników, według danych na koniec stycznia 2013 roku mieliśmy w Polsce zarejestrowanych niecałe 20 tysięcy (dokładnie 19.350 osób). Warto ich jednak odszukiwać, identyfikować, lokalizować i to z nimi właśnie podpisywać stosowne umowy na usługi pośrednictwa w najróżniejszych sprawach związanych z gospodarką nieruchomościami.


więcej o nieruchomościach w tym artykule

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz