poniedziałek, 17 grudnia 2012

Nadzieja w nieruchomościach komercyjnych?

Nadzieja w nieruchomościach komercyjnych?

Autorem artykułu jest Szczepan Kostecki


Rynek nieruchomości komercyjnych we Wrocławiu w 2012 roku - analiza. Zapraszamy do lektury profesjonalnej analizy przygotowanej przez wiodących reprezentntów branży.

W stolicy Dolnego Śląska ciągle powstają nowe inwestycje komercyjne. Z badań wynika, że to właśnie tutaj podpisano najwięcej umów najmu na powierzchnię biurową. Atuty Wrocławia to niewątpliwie atmosfera, ale również ekspercka wiedza i inteligentna gospodarka.

Z raportów wynika, że Wrocław jest szczególnie atrakcyjny dla inwestorów z sektora BPO/SSC, a także przedstawicieli branży logistycznej i deweloperów. Miasto i aglomeracja rozwijają się dynamicznie dzięki skutecznemu zarządzaniu. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach będzie podobnie, o czym świadczy chociażby rozrost powierzchni biurowej i magazynowej, która powstaje w mieście i okolicach.

– Wrocław jest bardzo dynamicznie rozwijającym się miastem. Jest postrzegany przez inwestorów jako jedna z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji, zaraz za Warszawą i Krakowem. Mówiąc o inwestorach mam na myśli nie tylko właścicieli nieruchomości, czy deweloperów, ale również tych, którzy kupują gotowy produkt, czyli fundusze inwestycyjne, a także najemców. Wrocław przyciąga dużo nowych firm, które rozpatrują tutaj możliwość prowadzenia swojej działalności. Są to głównie firmy z sektora BPO/SSC, który, przy współpracy miasta, dynamicznie się rozwija. – mówi Monika Rajska-Wolińska.

Wykształcenie i nowe technologie

Wrocław to jeden z największych ośrodków akademickich w kraju. W stolicy Dolnego Śląska łatwo o dobrych specjalistów, co skłania inwestorów z zagranicy do lokowania w mieście swojego kapitału. Rocznie około 30 tys. młodych ludzi kończy tutejsze uczelnie, z czego aż 4600 to absolwenci kierunków finansowych, a 2200 kierunków związanych z branżą IT. Ważne miejsce zajmują we Wrocławiu także usługi dla biznesu, usługi związane z fachową wiedzą (konsulting, usługi prawne, analiza finansowa), a także badaniami i rozwojem.

Rozwój rynku biurowego

Powierzchnia biurowa we Wrocławiu to około 350 tys. m kw. Z danych Colliers International wynika, że w ciągu trzech kwartałów roku deweloperzy dostarczyli na rynek ok. 34 700 m kw. w ramach siedmiu projektów, dla porównania w całym 2011 roku nowa podaż wynosiła zaledwie 10 tys. m kw. Całkowity wolumen transakcji na rynku wrocławskim od stycznia do września 2012 roku wyniósł 64 tys m kw.

Rynek wrocławski to rynek o bardzo niskim współczynniku wolnej powierzchni, co oznacza, że każdy nowy obiekt jest niemal natychmiast wynajmowany. Na koniec III kwartału tego roku Wrocław, zaraz po Lublinie, zarejestrował najniższy współczynnik pustostanów wśród głównych rynków biurowych, który wyniósł 5,3 proc. Niski współczynnik wolnej powierzchni biurowej utrzymujący się od 2010 roku połączony ze stabilnym popytem zachęcił deweloperów do rozpoczynania nowych inwestycji. To wszystko sprawia, że stolicę Dolnego Śląska pod względem wielkości rynku biurowego w Polsce wyprzedzają tylko Warszawa i Kraków.

Wrocław nadal pozostaje jedną z najdroższych lokalizacji biurowych wśród miast regionalnych. Colliers International podaje, że w ciągu ostatniego roku stawki wywoławcze utrzymywały się na stabilnym poziomie pomiędzy 11 a 16 €/m kw. miesięcznie. W przypadku inwestycji w fazie realizacji stawki czynszu wyniosły średnio 15€/m kw. miesiąc.

Potencjał magazynów

Rynek magazynowy we Wrocławiu jest bardzo silny. Nie jest wprawdzie jeszcze tak rozwinięty, jak na południu kraju, ale ma ogromny potencjał i stale się rozwija. Swoje siedziby mają tu przede wszystkim firmy produkcyjne, firmy z branży AGD, ale również sieci handlowe.

Najwięcej magazynów znajduje się na Bielanach Wrocławskich. W bieżącym roku na wrocławski rynek dostarczono zaledwie 47,9 tys. m kw. w ramach 4 obiektów magazynowych. Zabezpieczone przez deweloperów grunty pozwalają jednak na zrealizowanie kolejnych obiektów magazynowych o łącznej powierzchni około 1 mln m kw.

Przyszłość z handlem

Zarówno Wrocław, jak i aglomeracja są jednym z najbardziej rozwiniętych rynków handlowych w Polsce. Podaż powierzchni handlowej w mieście wynosi 560 tys. m kw., na co składa się 18 obiektów handlowych z czego tradycyjne centra handlowe stanowią 84 proc. powierzchni.

– We Wrocławiu bardzo prężnie rozwijają się sieci handlowe, wiele z nich potrzebuje również powierzchni magazynowych, widzimy tu duży potencjał. Rynek powierzchni handlowych charakteryzuje się wysokim stopniem nasycenia, średnia wartość wskaźnika nasycenia powierzchnią handlową dla głównych agloemracji wynosi 527 m kw. na 1000 mieszkańców, a we Wrocławiu osiągnął on już poziom 728 m kw. Biorąc pod uwagę planowaną powierzchnię handlową, wskaźnik ten jeszcze wzrośnie. Rynek wrocławski nadal gotowy jest jednak na przyjęcie formatów handlowych dopełniających istniejącą ofertę rynkową – podsumowuje Monika Rajska-Wolińska.

Ogromny potencjał Wrocławia został już doceniony przez inwestorów. Miasto – co ważne – przyciąga do siebie wiele firm ze względu na to, że rynek, pomimo znacznego nasycenia, jest wciąż atrakcyjny dla nowych podmiotów.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

piątek, 10 lutego 2012

Jak starannie wybrać pośrednika w obrocie nieruchomościami

Jak starannie wybrać pośrednika w obrocie nieruchomościami

Autorem artykułu jest Damian Stasiak



Większość z nas nie jest specjalistami od rynku nieruchomości, zwykle stajemy się uczestnikami tego rynku, kiedy z różnych powodów decydujemy się na sprzedaż starego mieszkania czy też domu i postanawiamy przenieść się do nowego lokum...

Większość z nas nie jest specjalistami od rynku nieruchomości, zwykle stajemy się uczestnikami tego rynku, kiedy z różnych powodów decydujemy się na sprzedaż starego mieszkania czy też domu i postanawiamy przenieść się do nowego lokum. Najczęściej nie możemy sobie pozwolić, by posiadać dwie nieruchomości. Decydujemy się wtedy na sprzedaż jednej po to by zyskać chociaż część środków potrzebnych na zakup następnej np. sprzedajemy mniejsze mieszkanie i kupujemy nowe większe np. w nowo wybudowanym apartamentowcu. Obrót nieruchomościami to nie jest prosta sprawa, zwykle w grę wchodzą duże kwoty pieniędzy a także kilka niełatwych czynności, których trzeba dopilnować, aby wszystko było wporządku. Po drodze czeka na uczestnika rynku nieruchomości sporo potencjalnych pułapek, w które może on wpaść. Również znalezienie potencjalnego kupca na naszą nieruchomość może nie być łatwe, gdyż rynek jest trudny i nic nie wskazuje nato aby w najbliższych latach miało się to szybko zmienić. Zdolność kredytowa statystycznego Polaka jest coraz bardziej skromne (nowe bardziej restrykcyjne rekomendacje KNF, inflacja, większe bezrobocie) a z drugiej strony rynek jest coraz bardziej nasycowany tzn. istnieje coraz więcej nieruchomości na sprzedaż mimo, że kupujących wcale nie przybywa. Ma to miejsce w szczegolności w dużych miastach jak Warszawa czy Łódź i innych, w których powstaje coraz więcej nowych inwestycji deweloperskich.

Złożoność czynników prawych, ekonomicznych, fizycznych i psychologicznych powoduje, że sprzedaż mieszkania może nie być łatwym zadaniem. Na zachodzie od dawna sprzedażą nieruchomości zajmują się pośrednicy w obrocie nieruchomościami, w Polsce ten zawód nie jest jeszcze powszechnie znany i szanowany. Nie ma w świadomości ludzi nawyku udawania się do pośrednika w obrocie nieruchomościami. Niska jest też świadomość tego, czego można oczekiwać od pośrednika. Nic dziwnego, że statystyczny polak chcący sprzedać swoje mieszkanie może bardzo łatwo zostać zrobiony w przysłowiowego balona zamiast otrzymać wysokiej jakości usługę pośrednictwa. Jak więc znaleźć rzetelnego pośrednika w obrocie nieruchomościami. Jedną z możliwości jest przejście się wzdłuż głównej ulicy miasta i wstąpienie do kilku biur pośrednictwa, oczywiście jeśli mieszkamy w dużym mieście. Zwykle znajdziemy lokale i tabliczki z napisem nieruchomości, które zwykle oznaczają, że za nimi stoi biuro nieruchomości ewentualnie firma zarządzająca nieruchomościami. Innym sposobem, najczęściej stosowanym przez młodszą część społęczeństwa, jest skierowanie swoich kroków w stronę internetu i np. wyszukane w przeglądarce haseł związanych z nieruchomościami i naszym miastem. W zależności od wpisanego hasła wyszukiwarkę zwróci nam zestaw wyników. Zwykle wtedy odwiedzamy kilka pierwszych witryn, które znaleźliśmy i następnie, w zależności od naszej oceny strony na która trafiliśmy (co nie zawsze jest najwłaściwsze), decydujemy się na kontakt telefoniczny z wybranymi biurami.

Nasza pierwsza wizyta w biurze nieruchomości powinna być uważna, powinniśmy się starannie zwrócić uwagę na pewne szczegóły, które pomogą nam w ocenie tego, czy mamy do czynienia z solidnym pośrednikiem i solidnym biurem nieruchomości. Przede wszystkim sprawdźmy czy pośrednik posiada licencję zawodową pośrednika w obrocie nieruchomościami. Zawód pośrednika jest zawodem licencjonowanym, oznacza to, że aby wykonywać ten zawód należy posiadać licencję zawodową pośrednika w obrocie nieruchomościami. Każde biuro pośrednictwa powinno zatrudniać przynajmniej jednego pośrednika (osobę fizyczną, która posiada licencję pośrednika) jeśli właściciel biura jej nie posiada. Pamiętajmy, że zawsze możemy żądać od pośrednika okazania numeru licencji. Osoba, która nas obsługuje w biurze nieruchomości może takiej licencji nie mieć, musi jednak wskazać pośrednika, który nadzoruje jej pracę. Mówiąc prostym językiem, pośrednika, który patrzy, czy wspomniana osoba nie popełnia w swojej pracy żadnych błędów. Numer licencji pośrednika nieruchomości możemy zweryfikować w centralnym rejestrze pośredników w obrocie nieruchomościami na stronach ministerstwa transportu. Drugą kluczową sprawą jest ważne ubezpieczenie OC od odpowiedzialności zawodowej. Posiadanie aktualnego ubezpieczenia jest gwarancją dla nas, że nawet w przypadku, kiedy pośrednik wykonując swoją pracę popełni błędy to możemy czuć się bezpieczni, gdyż jego działania objętę są ubezpieczeniem. Sprawy formalne to jedna sprawa, drugą ważną kwestią jest po prostu zaufanie jakie wzbudza w nas pośrednik. W końcu chcemy powierzyć mu sprzedanie naszej nieruchomości. Jeśli darzymy pośrednika zaufaniem ponieważ zostaliśmy odpowiednio przyjęci i obsłużeni w biurze nieruchomości, pośrednik z uwagą wysłuchał naszych potrzeb to możemy również oczekiwać, że podobne zaufanie zabudzi w stosunku do potencjalnych klientów chcących kupić naszą nieruchomość dzięki czemu prawdopodobnie szybciej sprzeda on naszą nieruchomość a o to przecież nam chodzi. Pamiętajmy więc o formalnych kwalifikacjach i nie zapominajmy słuchać własnej intuicji.

---

Autor prowadzi biuro nieruchomości w Łodzi i firmę zarządzającą nieruchomościami a także branżowy blog o nieruchomościach.


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Nieruchomość z pośrednikiem, czy bez?

Nieruchomość z pośrednikiem, czy bez?

Autorem artykułu jest Zaleski



Zakup nieruchomości to najczęściej inwestycja na całe życie, a kupując dom lub mieszkanie na długie lata wiążemy się umowami kredytowymi. Nie da się ukryć, że jest to bardzo poważna decyzja, której raczej nie podejmuje się spontanicznie.

Jeżeli już, zdecydowaliśmy się kupić mieszkanie, powinniśmy podejść do tej kwestii jak najbardziej poważnie i zadać sobie pytanie: czy chcę skorzystać ze wsparcia profesjonalisty? Wiele osób uważa, że kupując dom, mieszkanie lub działkę nie ma potrzeby korzystania z usług pośrednika. Króluje wręcz opinia, że biuro nieruchomości stanowi tu zbędne ogniwo, które generuje dodatkowe koszty, a najbardziej pożądane transakcje to te, bez udziału pośrednika. Raczej nie zastanawiamy się nad sensownością takich opinii, przyjmując je za pewnik. A może warto zapytać, za co tak właściwie agencja nieruchomości inkasuje swoją prowizję i czy jej praca przynosi mi wymierne korzyści?

Biuro Nieruchomości Zaleski w Gfańsku podczas pracy

Chyba największą z zalet kupna nieruchomości za pośrednictwem agencji jest bezpieczeństwo całej transakcji. Często zapominamy, że agent ponosi finansową odpowiedzialność za transakcję i posiada obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. To w jego gestii leży gruntowne sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości, skompletowanie niezbędnych dokumentów, przygotowanie umowy oraz dopełnienie innych formalności, koniecznych do sfinalizowania transakcji. Oczywiście możemy zrobić to wszystko samodzielnie, tylko czy naprawdę chcemy? Kwestia nakładu czasu, jaki będziemy musieli poświęcić nie podlega żadnej dyskusji, dodatkowo za każdy błąd ponosimy tu pełną i wyłączną odpowiedzialność – a pułapek czyha na nas wiele. Począwszy od gąszczu przepisów i wszechobecnej biurokracji, na kruczkach prawnych i nieuczciwych sprzedających kończąc. Brak merytorycznego przygotowania będzie nas kosztować wiele czasu, a w skrajnych przypadkach nawet utratę dużych pieniędzy. Wsparcie doświadczonego agenta nieruchomości może okazać się bezcenne.

Oczywiście pośrednicy mogą prezentować zróżnicowany poziom kompetencji, dlatego najlepiej podjąć współpracę ze sprawdzonym biurem nieruchomości, które posiada doświadczenie i cieszy się już pewną renomą. Oprócz gwarancji wysokiego poziomu usług, będziemy mogli liczyć na obsługę wykraczającą ponad „standard”. Dobre biuro nieruchomości zadba o synchronizację terminu uruchomienia kredytu z terminem transakcji, a nawet przepisze liczniki w elektrowni na nowego właściciela.

Jeżeli więc poważnie myślisz o kupnie mieszkania, domy lub działki, zastanów się dobrze. Bo może jednak warto skorzystać ze wsparcia profesjonalisty?

---

Zaleski Nieruchomości
Mieszkania, domy, lokale użytkowe, działki - Gdańsk, Sopot, Gdynia


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zarządzanie nieruchomościami - dobra organizacja to podstawa!

Zarządzanie nieruchomościami - dobra organizacja to podstawa!

Autorem artykułu jest Michał S.



Zarządzanie nieruchomościami to zajęcie wymagające. W świetle obowiązującego prawa nie można tak po prostu zacząć zarządzać cudzymi nieruchomościami (swoimi owszem). Do tego potrzebna jest stosowna licencja (w tym studia wyższe i podyplomowe) a także ubezpieczenie OC.

Nie jest to dziwne w końcu zarządzanie nieruchomościami wiąże się z wieloma obowiązkami i pewną presją. Wszelkiego typu niedopatrzenia mogą skończyć się tragicznie, dlatego dla obu stron musi być jakieś zaezpieczenie.

Warto wspomnieć także o tym, że praca zarządcy różni się zakesem obowiązków od pracy administratora nieruchomości. Są to dwa powiązane ze sobą zawody, jednak różniące się kompetencjami i często stawiane w jednym szeregu, co nie jest właściwe. Zasadnicza różnica polega na tym, że zarządca nieruchomości ma więcej obowiązków, które wybiegają poza czynności administracyjne. Zadaniem zarządcy nieruchomości jest:

- prowadzenie i nadzorowanie bieżącej obsługi nieruchomości, administrowanie

- planowanie mające na celu zachowanie nieruchomości w stanie niepogorszonym (przeglądy, remonty, prace porządkowe)

- doradztwo w zakresie zarządzania nieruchomością, inwestowanie w nieruchomość, dbanie o rozwój nieruchomości

Jak więc widać zarządzanie nieruchomościami to połączenie czynności administracyjnych z odpowiedzialnością za rozwój nieruchomości i podejmowaniem decyzji, które mają wpływ na dalszy los nieruchomości.

Zajęcie to wymaga dobrej organizacji, ponieważ wszelkiego typu opóźnienia mogą skończyć się krytycznie dla stanu w jakim znajdzie się nieruchomość przy niedopilnowaniu niektórych spraw. Do najważniejszych aspektów związanych z dobrą organizacją pracy należy dzisiaj profesjonalne oprogramowanie. Zadaniem oprogramowania dla zarządców nieruchomości jest wspomaganie czynności administracyjnych i biurowych.

W czym może pomoc program dla zarządcy nieruchomości? Przede wszystkim w poprawieniu jakości pracy. W zależności od oprogramowania możemy otrzymać nieco inny zestaw funkcji jednak do najważniejszych zalicza się:

- planowanie zadań, ustalanie ważności i priorytetów

- dostęp do najbardziej istotnych informacji o nieruchomości

- bezproblemowe i dokładne sprawdzanie stanu nieruchomości

- szybkie wyszukiwania potrzebnych informacji w bazie danych

- lepsza komunikacja, umożliwiająca podjęcie natychmiastowych działań

- monitorowanie przebiegu prac wraz ze szczegółowymi raportami

- wspomaganie rozliczeń i wystawiania faktur

- wysyłanie powiadomień (alertów) na pocztę e-mail, czy telefon komórkowy

Dobre oprogramowanie to klucz do sukcesu niemal każdej firmy. Ciężko sobie dzisiaj wyobrazić pracę biurową bez zastosowania ułatwień jakie umożliwia nam współczesna technologia.

---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Domy do sprzedania to częste ogłoszenia nieruchomości

Domy do sprzedania to częste ogłoszenia nieruchomości.

Autorem artykułu jest Dr. Jan Nowak



Co zatem zrobić, aby nasz dom spośród wszystkich ofert został sprzedany najszybciej?


W obecnych czasach sprzedaż domu może okazać się dość trudna. Nie wystarczy już wystawić ogłoszenia nieruchomości i czekać na klienta, gdyż codziennie na portale wpływa setki ogłoszeń o treści domy do sprzedania.

Musimy się więc mocno napracować, aby to właśnie nasza oferta wśród tak dużej konkurencji była najlepsza. Jeśli znamy jednak kilka podstawowych zasad i wiemy na co zwrócić uwagę, na pewno nam się to uda.

Co zatem zrobić, aby inne ogłoszenia nieruchomości nie skreśliły nas na starcie?

• Swoją sprzedaż zacznijmy od rozpoznania rynku nieruchomości. Przed wystawieniem oferty należy dowiedzieć się, jakie ceny mają domy do sprzedania w naszej okolicy. Koszt to jest właśnie to, co przyciąga lub odstrasza najwięcej potencjalnych nabywców. Dlatego przy wycenie warto wziąć pod uwagę położenie nieruchomości, czyli np. jak duża i rozwinięta jest miejscowość w której będziesz sprzedawać dom, jaka jest odległość do komunikacji miejskiej, a także czy w okolicy znajdują się przedszkola, szkoły, place zabaw, ośrodki zdrowia i sklepy. Kolejną ważną rzeczą przy wycenie jest dostępność mediów, jak gaz, kanalizacja, a także Internet, a nawet kablówka. Na koniec należy również pamiętać o negocjacji ceny. Warto również wspomnieć o otwartości na nią w ogłoszeniu.


• Jeśli znamy już cenę, zajmijmy się prezentacją. Należy postarać się o to, aby była jak najlepsza, gdyż dziś większość osób przegląda ogłoszenia nieruchomości w Internecie. Ogłoszenie zatem powinno przyciągać uwagę i prezentować nasz dom w jak najlepszym świetle. Aby tak się stało, należy na początek zadbać o wygląd nieruchomości. Powinniśmy posprzątać dom tak, aby panował w nim ład i porządek, zadbać o wygląd ogródka, podwórka… jeśli któreś z pomieszczeń wymaga odnowienia, warto zainwestować trochę w farbę i odświeżyć ściany, a niekiedy nawet zaprosić dekoratora wnętrz na konsultacje. Dobry, a do tego nowoczesny wizerunek powoduje, że właśnie takie domy do sprzedania wyróżniają się spośród innych. Na koniec zdjęcia, które są kluczem do sukcesu. Powinny być dobrze wykadrowane, prezentować ciekawe ujęcia, warto więc zatrudnić profesjonalnego fotografa, który wydobędzie wszystkie atuty naszej nieruchomości.


• Umieszczając ofertę, warto to zrobić w kilku miejscach i na wiele sposobów. Najpopularniejszym miejscem, w którym znajdziemy ogłoszenia nieruchomości jest oczywiście Internet, nie zapominaj jednak o prasie, telewizji, czy lokalnym radiu. Wystawiając ofertę na portalu WWW pamiętaj, aby odpowiednio ją wyróżnić. Takich, którzy posiadają domy do sprzedania jest wielu, wykup więc dodatkową opcję, która umieści twoje ogłoszenie na pierwszych stronach, postaraj się o sam wygląd ogłoszenia, a także o podanie jak największej ilości szczegółów dotyczących samej nieruchomości.


• Kiedy uda nam się zaprosić pierwszych kupców, zadbajmy o wszystkie szczegóły. Jeśli mamy zatem kominek, powinniśmy go rozpalić, aby zachęcał ciepłem, oraz odgłosem palących się drewien. Dobrze jest gotować coś w tym czasie w kuchni, aby pokazać, jaka jest funkcjonalna. Ważne jest również oświetlenie, jeśli za oknem panuje szarówka, lub jest ciemno, włączmy wszystkie światła. Postarajmy się również o nastrój, nastawmy więc cichą, spokojną muzykę, zapalmy kadzidełka, postarajmy się przyjąć ich tak, jak najlepszych gości.

Przestrzegając tych właśnie zasad, mając pozytywne podejście i dobre nastawienie, powinniśmy szybko osiągnąć sukces.

---

Anonse.pl - domy do sprzedania, nieruchomości - darmowe ogłoszenia.


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl